Under eftermiddagen den 18 december satte FMV:s provflygare Kenneth Karlsson ner den första sjöoperativa versionen av Helikopter 14 på svensk mark. Det är den första av totalt nio av den sjöoperativa versionen som Försvarsmakten har beställt.
När FMV tog emot den första individen av den sjöoperativa versionen av Helikopter 14 var det många som var glada, inte minst FMV:s projektledare, Nils Wallhed.
- Det känns otroligt bra att nu kunna ta hem den här helikoptern till Sverige och göra det möjligt för Försvarsmakten att kunna börja bygga upp ubåtsjaktsförmåga igen. Den fyller ett tomrum i den svenska försvarsförmågan.
Helikopter 14 är det första helikoptersystemet i världen som är byggt i kompositmaterial och med så kallad fly by wire. Det vill säga att att helikoptern är datastyrd, i motsats till konventionella helikoptrar där styrningen sker mekaniskt.
Helikopter 14 är den svenska benämningen på NH90 från Nato Helicopter Industries, NHI. Den är beställd av 14 länder i över 500 exemplar. Systemet ska kunna sköta varierande uppdrag, inom och utom landet, över hav och land, i vintermiljö och i ökenklimat och ha en livslängd på drygt 30 år.
Det är möjligt att utrusta Helikoper 14 med många olika typer av utrustning beroende på uppdrag. Framtida uppdateringar av uppdragsprofilerna kan göras genom att programmera om helikoptersystemets datorer, på samma sätt som till exempel i JAS 39 Gripen.
Den sjöoperativa versionen har undervattenssonar, taktisk radar och extra hög kabin. Den specialbyggd för ytspaning och ubåtsjakt.
Totalt 18 helikoptrar är beställda av Försvarsmakten, varav nio sjöoperativa.
Mer om Helikopter 14