Efter sju års utbildning fick tre flygtekniker i Luleå nyligen sina flygteknikercertifikat.
– Stolheten som de visar går inte att ta miste på, säger Richard Kant, chef flygverkstad Luleå.
– När man nu står där med sitt certifikat i handen och handledaren har släppt taget, så infinner sig en känsla av lättnad. Jag är betrodd och hela ansvaret vilar på mina axlar, säger flygtekniker Terese Stenström.
Hon och hennes kollegor Madelen Appelgren och Olov Öberg är nu certifierade flygtekniker, vilket innebär att de får ta eget ansvar för sitt arbete.
– Det är en ganska stor händelse att få sitt flygteknikercertifikat, säger Richard Kant.
Lång utbildning
För att bli certifierad JAS 39 C/D flygtekniker har de tre gått en treårig utbildning på flygtekniskt gymnasium och genomfört ett påbyggnadsår till flygtekniker. Efter godkända studier uppvisar de ett Part-147 Approved Basic Examination, som ska vara utfärdat av en skola godkänd av Transportstyrelsen.
Efter anställning vid flygverkstaden går man först en 13 veckors utbildning i militära moduler och sedan en typkurs JAS 39 C/D på 15 veckor. Efter godkänd typkurs följer två års praktiktjänstgöring på Flygverkstaden, så kallad OJT, On Job Training, med handledare, innan flygteknikerna kan bli godkända och få ett eget certifikat. Tiden från skolgång till certifierad flygtekniker är cirka 7 år.
– Under hela OJT-tiden så är längtan stor att äntligen få sitt certifikat i handen och få känna den stolthet som flygteknikern gör över att få ta eget ansvar för utfört arbete, säger Richard Kant.