Klockan 14.10 den 28 mars 2017 genomfördes en unik flygning med JAS 39 Gripen. Det var första gången som ett militärt operativt enmotorigt stridsflygplan flyger med ett 100% biojetbränsle.
FMV, Saab AB och GKN Aerospace Sweden AB har nu tillsammans, på uppdrag av Försvarsmakten, i ett nationellt samarbete genomfört de första lyckade demonstrationsflygningarna med ett provflygplan av Försvarsmakten tillhandahållet JAS39D (39-800) där bränslet bestod av ett till 100% biobaserat jetbränsle. US Navy har provflugit med samma bränsle i höstas.
Försvarsdepartementet beslutade 22 november 2012 att ge FMV i uppdrag att via ett bilateralt forskningssamarbete med amerikanska flygvapnet, USAF, och därefter senare även amerikanska marinens flygvapen/NAVAIR, förhandla fram ett bilateralt projektavtal omkring en demonstration av ett 100% biobaserat jetbränsle för framtida användning i nu operativa och framtida stridsflygplan.
Syfte och motiv var att i detta forskningsprojekt demonstrera att ett 100% biojetbränsle är möjligt att använda i ett enmotorigt militärt stridsflygplan, JAS 39 Gripen, och att skaffa kunskap för möjlig framtida användning av alternativa drivmedel.
Det bilaterala avtalet framförhandlades och FMV fick hösten 2013 bemyndigande från regeringen att företräda Sverige att ingå avtalet. Samarbetet finansieras med forskningsmedel från Försvarsmakten. Projektavtalet giltighetstid är till och med 2018 och genomförs inom ramen för "Senior National Representative (Air)-forumet" som är flyg-och rymdsamarbetet som sker under det bilaterala samförståndsavtalet med USA, Memorandum of Understanding.
Inledande diskussioner kring ett samarbete började redan 2008 då dåvarande amerikanske ambassadören i Sverige, Mr Michael Wood, kontaktade Försvarsdepartement. Han föreslog att Sverige och USA skulle samarbeta kring ett unikt svenskt biojetbränsle som Swedish Biofuels AB (SwBF) hade utvecklat. SwBF hade fått ett kontrakt av den amerikanska forskningsmyndigheten DARPA, Defense Advanced Research Projects Agency, att utveckla sin biojetbränsleteknologi för att framställa ett 100% biobaserat bränsle, ATJ/SKA, (Alcohol to Jet Synthetic Kerosene with Aromatics), från skogsavfall. Något som i ett skandinaviskt perspektiv bedöms ha en mycket stor potentiell och framtida strategisk betydelse utifrån "sustainable fuel" och även har stor potentiell civil-militär "dual use" nytta. Processen ger nämligen även biobensin och biodiesel.
Med anledning av att SwBF bränsle ej kunde levereras i tillräcklig omfattning för att möta de projektmässiga kraven för flygningar i Sverige beslutades att använda ett amerikansk, via NAVAIR, US Navy Naval Air Systems Command, tillgängligt likvärdigt biobränsle i prototyputförande för flygproven i Sverige. Det amerikanska biobränslet har likvärdiga kemiska egenskaper som det svenska biobränslet.
Bränslet för de nu genomförda flygningarna är ett 100% biojetbränsle framtaget av det amerikanska företaget Applied Research Associates, (ARA) på uppdrag av NAVAIR. Bränslet har benämningen CHCJ-5,Catalytic Hydrothermal Conversion-to-Jet, och utgår från vegetabiliska oljeväxter.
SwBF deltar fortfarande i biojetprojektet och har levererat biojetbränsle till FMV för vissa vitala komponent och delsystemprov, som nu är planerade att genomföras i USA.