Hur fungerar Pansarterrängbil 360 i snö och kyla och hur upplever besättningar och skyttesoldater att det är att jobba i och runt vagnen. Det är vad FMV ska ta reda på.
Vi gör proven i ett vidmakthållandeuppdrag som FMV har. Det säger Mats Andersson och Anders Magnusson, från FMV T&E, som leder proven.
Snökedjorna sitter på alla åtta hjulen när pansarterrängbilen tar sig fram på övningsfältet utanför Arvidsjaur. FMV Test och Evaluering är här tillsammans med Markstridsskolan och två Pansarterrängbil 360 med besättningar. Uppdraget är att prova fordonet i vintermiljö.
– Vi utsätter stridsfordonet för en rad olika prov för att ta reda på hur fordonet kan användas i vintermiljö. Det gör vi genom att testa gränserna för det här hjulfordonet, säger Anders Magnusson, projektledare vid FMV T&E.
I kyla och på både plogad och oplogad väg får stridsfordonet bekänna färg. Här ingår landsvägsmarsch, bromsprov i olika hastigheter med och utan slirskydd, manövrerbarhet i snö, bärgning med mera.
Fakta – inte gissningar
Pansarterrängbil 360 finns idag hos Försvarsmakten. Den används av de motoriserade bataljonerna vid Södra skånska regementet, P 7, och på Livgardet i Stockholm. Men fordonet har inte tidigare använts i norra delen av Sverige.
Bodil Böös, Markstridsskolan, vill veta hur fordonet kan användas i vintermiljö. – Vi vill ta reda på vad vi kan förvänta oss av systemet i kyla och snö. Mycket handlar om att vi måste har mer och annan utrustning med oss och frågor som vart tar snön vägen när den smälter, säger Bodil Böös, systemföreträdare för Försvarsmaktens pansarterrängbilar på Markstridsskolan
– Och vi kan inte bygga någonting på gissningar och antaganden. De prov vi nu gör tillsammans ska helt enkelt ge oss svar på hur fordonet kan användas i den här miljön och vilka begränsningar som finns, säger Bodil Böös.
Människa och maskin
Om den första delen av proven handlar om hur vagnen presterar i vinterklimat handlar den andra delen om hur besättning och skyttesoldater upplever att jobba i vagnen i vintermiljö.
– Vi undersöker hur de tycker att utrustningen fungerar och hur de upplever att det är att utföra sina uppgifter i och i anslutning till fordonet, säger Mats Andersson provledare från FMV:s test- och evalueringsavdelning i Skövde.
– Det här gör vi bland annat under ett stridsdygn med mörkerkörning, övernattning i vagn och när de går in i olika stridsställningar. Och vi gör det genom att intervjua besättningen och soldaterna och att de får svara på en enkät.
Resultatet från proven och stridsdygnet tillsammans med användarsynpunkter kommer FMV att sammanställa i en rapport som kommer att ligga till grund för hur Pansarterrängbil 360 kan användas i vintermiljö.
– Vi har fått svar på våra frågor och det jag kan se innan vi har gjort hela sammanställningen är att användarna i alla fall inte behöver vara rädda för kyla. Vagnen fungerar bra, säger projektledaren Anders Magnusson, FMV Test & Evaluering.
Provkörning med Pansarterrängbil 360