Två av de granatkastarpansarbandvagnar som FMV tog emot från industrin häromveckan används nu av Markstridsskolan för utbildning av instruktörer. Vagnarna får högt betyg från de blivande instruktörerna. ”Enklare och smidigare än vad jag kunde föreställa mig”. Det säger fanjunkare Joakim Kylstad.
Det beprövade Stridsfordon 90-systemet har fått tillökning. Med påbyggd granatkastarfunktion kommer plutonerna att få ökad förmåga att understödja förbanden genom att vara snabbare på att gruppera, skjuta och omgruppera.
De fyra första vagnarna finns nu framme och kommer att användas till utbildning, metodprov och validering av systemet. Nyligen genomfördes den första utbildningen av Försvarsmaktens blivande instruktörer.
– Det här är första gången som vi fyller på med ammunition, skjuter och hanterar systemet. Samtidigt som vi utbildar de blivande instruktörerna får vi erfarenheter som vi kan använda för att förbättra systemet, både tekniskt och även metodmässigt, till dess att de ordinarie vagnarna levereras, säger major Nils Carlsson vid utvecklingsenheten på Försvarsmaktens markstridsskola.
Påfyllning av ammunition i samband med instruktörsutbildningen på Granatkastarpansarbandvagn 90.
En pluton med traditionella dragna pjäser grupperar på tio minuter, med Granatkastarpansarbandvagn 90 (Grkpbv90) ska plutonen kunna gruppera på två minuter och även vara beredda att omgruppera och förflytta på en minut efter sista eldöppnande.
Fanjunkare Joakim Kylstad var en av deltagarna i instruktörsutbildningen. Han konstaterar att de inte är där än tidsmässigt.
– Vi är fortfarande en oerfaren besättning, men ändå kan vi gruppera på runt fem minuter, bara det är mycket bättre.
FMV:s projektledare Lars Taraldsson och major Nils Carlsson vid utvecklingsenheten på Markstridsskolan har haft ett tätt samarbete i arbetet med att ta fram det nya systemet.
Besättningen hanterar ammunitionen manuellt inne i vagnen vilket gör att man befinner sig i skydd både under förflyttning och vid gruppering.
– Det är enklare och går både snabbare och smidigare än vad jag kunde föreställa mig, säger Joakim Kylstad.
De första ordinarie vagnarna levereras i augusti. Sedan fortsätter leveranserna efter hand med slutleverans under 2020.