FMV har för avsikt att flytta reseverksamheten i Karlskrona till Boden. Den här förändringen är en del av en större omorgansation, där vi räknar med att totalt spara cirka fyra miljoner kronor årligen från och med nästa år. Det säger Tomas Salzmann, chef för FSV, Förråd, service och verkstäder inom FMV.
FMV ser hela tiden över verksamheten för att använda de pengar myndigheten ansvarar över så effektivt och klokt som möjligt.
– Vi har nu sett möjligheter att effektivisera verksamheten och på så sätt frigöra pengar till Försvaret och övningsverksamheten.
Att göra en geografisk konsolidering av verksamheten till Boden innebär fördelar för verksamheten:
- Genom att samla resestödet på samma ort underlättas utvecklingen av arbetssätt
- Tydligheten gentemot Försvarsmakten som kund ökar
- Genom att samla all personal på samma verksamhetsställe ges bättre förutsättningar för att skapa ”ett RES” med samma rutiner och arbetssätt
Medarbetarna i Karlskrona har fått information om organisationsförändringen och de erbjuds att följa med verksamheten.
– Om de inte vill eller kan, så kommer FMV att se över om det finns andra uppgifter för dem. Om det inte finns arbetsuppgifter som matchar kompetensen blir det en fråga om övertalighet och arbetsbrist. FMV följer så klart de regler som finns kring detta och för en aktiv dialog med fackförbunden, säger Tomas Salzmann.