Den svenska marinen behöver bogserbåtar för tyngre uppdrag och assistans utomskärs. FMV har i ett samarbete med den holländska försvarsmateriel-organisationen DMO lagt en beställning på fem bogserbåtar.
Upphandlingen av bogserbåtarna bygger på ett samarbete mellan FMV och holländska DMO, Defence Materiel Organisation, där DMO efter en konkurrensupphandling tecknar kontraktet med fartygsvarvet Damen Gorinchem.
Kontraktet omfattar fem bogserbåtar för uppdrag i hamn och till sjöss. Tre av båtarna går till den holländska marinen och två till den svenska. Det totala kontraktvärdet på fem bogserbåtar är 34 miljoner euro, varav den svenska delen uppgår till 13 miljoner euro för två bogserbåtar, utbildning, dokumentation och reservmateriel.
- Både det att vi köper en beprövad standardprodukt och att vi får en högre beställningsvolym i och med samarbetet med Holland göra att vi pressar kostnaderna, säger Ann Bäckman, chef för Marinförbandsmateriel vid FMV.
Att kunna bogsera längre sträckor till havs och att kunna bryta isrännor för ubåtar ut ur hamnen, det är exempel på uppdrag som de två nya bogserbåtarna ska kunna utföra. Med en dragkraft på 35 ton och en mycket hög manöverförmåga tillför de helt nya förmågor till den svenska marinen.
Bogserbåtarna som Sverige och Holland köper tillsammans är så kallad katalogvara. Det vill säga de baseras på en befintlig produkt med en specifik design. Just den här typen av bogserare är en beprövad konstruktion av vilken varvet har tillverkat cirka 170 exemplar. Under tiden har den genomgått ett antal utvecklingssteg.
Bogserbåtarna designas för respektive lands marina miljö. De svenska fartygen byggs till exempel med isklass och anpassade till nordiskt klimat. Bogserbåtarna kommer att levereras under 2015 och 2016.