Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Verksamhet / Test och Evaluering / Provplatser / Vidsel / Historier från Vidsel / Flygplatsbrandman och Ninja

Flygplatsbrandman och Ninja

Micke Gauffin, flygplatsbrandman vid FMV:s provplats i VidselMicke Gauffin, flygplatsbrandman vid FMV:s provplats i Vidsel.

Tusentals har försökt. Bara sex personer i hela världen har klarat den. FMV-aren Micke Gauffin deltog 2016 i världens tuffaste hinderbanetävling - Ninja Warrior.

Till vardags arbetar Micke Gauffin som flygplatsbrandman vid FMV:s provplats i Vidsel. Här finns bland annat en start- och landningsbana och ett kontrolltorn med flygledning. FMV, Försvarsmakten och utländska kunder använder flygfältet för tester och övningar.

– Vi har 17 sekunder på oss innan vi ska sitta i bilarna för färd mot en olycksplats, säger Micke Gauffin. Och om det är varningslarm eller haverilarm sitter vi i bilarna vid mitten av banan med full mundering och redo för vad som helst.

– Men den vanligaste utryckningen är överhettade bromsar på landande flygplan. Då handlar det om att släcka runt däck och bromsar. 

Som många andra vid provplatsen i Vidsel har Micke ytterligare en roll. För Micke handlar det om fälthållning, att hålla hela bansystemet öppet oavsett väder. I Vidsel är det mycket vinter så det blir en hel del plogning och snöskottning. Till det kommer tillsyn och underhåll av utrustning.

Hur kommer det här med Ninja in?

– Jag har sett Ninja Warrior från Japan och Amerika så när jag fick reda på att tävlingen skulle komma till Sverige var jag bara tvungen att söka, säger Micke Gauffin.

Han har varit landslaggymnast och ägnat sig åt artistisk gymnastik under hela uppväxten. Glädjen inför träningen är en av anledningarna att han valde att bli flygplatsbrandman.

– Eftersom vi tränar mycket på arbetstid har jobbet också gjort mig till en bättre ninja. Vi spelar bandy för ökad uthållighet och kondition och så har vi gymmet för att hålla upp muskelstyrka, säger Micke Gauffin.

Micke tränarMicke Gauffin tränar för att hålla sig i form.

Har du nytta av dina ninjakunskaper i jobbet som flygplatsbrandman?

– Helt klart smidigheten, att ta sig fram i knepiga miljöer. Om det till exempel skulle bli ett haveri i skogen med objekt i vägen så kan jag snabbt ta mig fram.

Vad är det som lockar med Ninja Warrior?

– Det är ju världens svåraste hinderbana, så innan inspelningen tyckte jag att det skulle bli kul att se hur långt jag kunde komma. Men när jag väl var där träffade jag så många nya kompisar, personer med samma träningsmål som jag. Flera av dem har jag fortsatt att träffa och träna tillsammans med. Det är otroligt roligt.

Vilka förberedelser krävs för tävlingen?

– Greppstyrka, det skaffar jag framför allt genom klättring. Smidighetsträning får ja genom gymnastik. Och så tränar jag med David Nyström, som är brandman vid Piteå brandstation. Han har tidigare deltagit i Ninja Warrior och har byggt en egen ninjasstation i ett förråd på jobbet.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-04-26 10:00. Uppdaterad: 2017-04-26 10:56. Ansvarig: Visa e-postadress.

Fakta

Micke Gauffin

  • Ålder: 28 år.
  • Gör: Flygplatsbrandman på FMV T&E:s provplats i Vidsel.
  • Bor: Älvsbyn.
  • Familj: Flickvän.
  • Gör när jag inte arbetar: Tränar småkillar i gymnastik, tränar själv och sitter hemma vid datorn.

Ninja Warrior – Japanska superhinderbanan

Ninja Warrior är en tävling där de allra bästa och fysiskt mest vältränade personerna tar sig an världens svåraste hinderbana. Tävlingarna startade i Japan 1997 och spred sig sedan till USA. Under 18 år har bara fyra personer klarat hela banan.