Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Verksamhet / Test och Evaluering / Provplatser / Karlsborg / Bättre minskydd
  • Bättre minskydd

Innan ett fordon godkänns för leverans måste skyddet mot minor verifieras. Det gör FMV T&E i Karlsborg genom att spränga en laddning motsvarande en mina under fordonet som är bemannat av mätutrustade krockdockor och fullproppat med sensorer, höghastighetskameror, ljus och annan mätutrustning.

Utöver femtiotalet anställda personer hos FMV:s provplats i Karlsborg finns en egen och ett antal inhyrda krockdockor. De används för att mäta så kallad biomekanisk belastning på människokroppen i olika situationer. Det handlar oftast om att testa hur soldaterna i fordonet skulle påverkas av en mindetonation under eller vid sidan av fordonet.

Dockorna väger 78 kilo enligt en internationell standard. De är utrustade med komplexa mätsystem och en mängd sensorer. Bland annat mäts ryggradskompression, kraft i underben, moment och kraft i nacken samt påverkan på invärtes organ. Dockorna kalibreras och underhålls av Volvo Safety Center och utvärderingen av datan sker i samarbete med krockanalytiker från Volvos krocklaboratorium i Göteborg.

Genom att kombinera mätdata från dockorna med uppmätta krafter från sensorerna och höghastighetskamerornas filmer räknar FMV:s provingenjörer i Karlsborg ut hur en människa skulle klara sig i fordonet som utsätts för en minsprängning.

– Vi värderar våra mätdata mot en Nato-standard som enkelt uttryckt säger att man ska kunna stå och gå efter en sprängning, säger Torben Gustavsson, som arbetar med mätteknisk fotografering vid provplatsen i Karlsborg.

Höghastighetsfilmning

Med hjälp av höghastighetskamerorna ser provingenjörerna även om saker lossnar inne i fordonet och kan då räkna fram deras rörelseenergi.

– På det sättet kan vi till exempel ta reda på om besättningen skulle klara att bli träffad av till exempel brandsläckare, splitter, lossade bultar eller en Coca Colaburk som står på golvet när det smäller.

Det analyserade resultatet levereras till kunden i en rapport med mätprotokoll och filmer.

Filmerna från resultatet kan till exempel användas för att motivera soldaterna att använda fotstöden istället för att ha fötterna mot golvet.

Minimera riskerna

– Har man själv sett vad som händer med benen när man har fötterna mot golvet så är man väldigt noga med att använda fotstöden. Detsamma gäller med att ställa lösa föremål i fordonet. Smäller det förvandlas ett föremål som till exempel en läskburk till en dödlig projektil, säger Torben Gustavsson.

Primärt genomförs skyddsproven för att minimera risken för skador på soldaterna som ska använda fordonet, men man tittar även på fordonets funktionalitet och förmåga.

– Det låter som en klyscha, men vi pratar faktiskt ofta om varför vi gör det här. På det personliga planet känns det tillfredställande att jobba med skyddsteknologi, säger Torben Gustavsson.

Strävan att bli bättre

FMV i Karlsborg har hög kompetens inom skyddsprov. Hittills har provingenjörerna sprängt över 100 fordon.

– Vi lär oss något varje gång som vi tar med till nästa prov. Det är en ständig strävan efter att hela tiden bli lite bättre. Man ska lära sig minst en sak varje dag, säger Torben Gustavsson.

Som en extra utmaning har kunderna sällan med sig mer än ett fordon till skyddsprovet.

– Vi får bara en chans att samla in data. Så vi blir också duktiga på att göra rätt från början, säger Torben Gustavsson och skrattar.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-03-25 17:09. Uppdaterad: 2014-03-31 15:23. Ansvarig: Visa e-postadress.

Fakta

 

Krockdocka
En av krockdockorna i Karlsborg


Torben Gustavsson vid höghastighetskameran
Torben Gustavsson vid höghastighetskameran