Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Verksamhet / Test och Evaluering / Provplatser / Linköping / Test av högisoleringsambulans
  • Test av högisoleringsambulans

    Högisoleringsambulansen på väg in i C-130 Hercules för tester vid FMV:s provplats i Linköping. Foto: Ola Jacobsen.

Vi ska se till att det inte finns något i ambulansen som kan påverka flygplanets system, och därmed äventyra säkerheten. Det säger projektledaren och provledaren vid FMV, Kjell Pettersson, i samband med tester av en ny ambulans i Svenska Nationella Högisoleringsambulansen. Ambulansen används för att kunna hämta och transportera svårt sjuka och smittade patienter över stora avstånd.

Det unika med den flygande högisoleringsambulansen är att man kan transportera patienter över hela jordklotet medan de är under vård.

– Ambulansen är en rullande intensivvårdsplats med all utrustningen som behövs för att vårda svårt sjuka patienter, säger Kjell Pettersson, projekt- och provledare vid FMV i Linköping.

Kjell Pettersson och högriskambulansenPersonalen som arbetar inne hos patienten är skyddad från smitta bland annat genom användning av särskild skyddsutrustning med vätskeavstötande dräkt. Genom att integrera ett saneringstält för sanering av personalen i direkt anslutning till ambulansen kan vårdpersonal ta sig in och ur ambulansen utan att sprida smittan i resten av flygplanet.

Samverkan med flygplanet

På det sättet kan vårdpersonal turas om med det krävande arbetet att iklädda isoleringsdräkter vårda en svårt sjuk patient som även kräver intensivvård under långa flygningar.

Under hösten har personalen vid FMV T&E Luft i Linköping prövat både att ambulansen kan samverka med flygplanets kraftmatning och att den kan vara i drift ombord utan att påverka något av flygplanets system.

– Det handlar mycket om elektromagnetiska störningar. Det är viktigt att prova eftersom det i värsta fall kan leda till haveri. Men våra prov visade inte på några problem, så vi gav grönt ljus för får del av testerna, säger Kjell Pettersson.

Prov stärker säkerheten

När det gäller provning av militära flygplan och helikoptrar och system som ska transporteras i dem är det FMV:s uppdrag att prova och utfärda de speciella tillstånd som krävs för att få flyga. Alla oprövade eller omogna system, både civila och militära, som ska integreras med militära flygplan eller helikoptrar måste också provas av FMV T&E Luft i Linköping.

Ambulansentreprenören Falck driver högisoleringsambulansen, som är en nationell resurs. Sedan omkring tio år finns en flyggodkänd ambulans som kan transporteras i Försvarsmaktens Herculesplan, höstens prover handlar om en ny version av ambulansen. Den äldre ambulansen ska senare fasas ut av åldersskäl.

- I och med utbrottet av Ebola i västra Afrika har behovet av ytterligare en ambulans ökat. Därför känns det här uppdraget med ett civilt system roligt att jobba med, något där man ser samhällsnyttan direkt på ett annat sätt än med försvarsmateriel, säger Kjell Pettersson.


Test av smittskyddsambulans

Fakta - högriskisoleringsambulans

  • Högisoleringsambulansen kan transportera en svårt sjuk smittad patient över hela jorden. Hela processen att upprätta platsen ombord på flygplanet tar omkring en och en halv timme.
  • Att flyga hem en patient från till exempel Västafrika tar omkring 20 timmar inkl mellanlandning för att tanka.
  • Ett hepafilter i ambulansen renar luften från sjukhytten så att det inte ska bli någon smitta i omgivningen. I ambulansen råder det undertryck som övervakas av en undertrycksmätare förarmiljön.
  • Ambulansen har en egen kompressor som tillverkar medicinsk luft via kolfilter.
  • All kommunikation mellan förarmiljön och sjukhytten sker via ett telefonsystem.
  • Ambulansen har i normala fall 8000 l O2. Vid längre flygtransporter finns extra O2 med.
  • All flygande ambulanspersonal samt IVA-personalen är utbildad mot systemen och övar regelbundet. De har även utbildning i flygmedicin.
  • Vid landsvägstransporter har ambulansen en växelriktare som ger 230V till den medicintekniska utrustningen. 

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-03-02 14:04. Uppdaterad: 2015-05-21 14:55. Ansvarig: Visa e-postadress.

Fakta

FMV testar om ambulansen kan samverka med flygplanets kraftmatning och om den kan vara i drift ombord utan att påverka något av flygplanets system.

Test av smittskyddsambulans
Ambulansen kör in i Herkulesplanet.

Test av smittskyddsambulans
Ambulansen spänns fast i planet

Test av smittskyddsambulans
Ett saneringstält monteras bakom ambulansen. Där sker sanering av personalen vid personalbyte under längre flygningar. Till slusstältet kopplas ett så kallat hepafilter med fläkt som ska rena luften i slusstältet.

Test av smittskyddsambulans
Ambulansen kopplas in på flygplanets kraftmatning som ger ström till den medicintekniska utrustningen samt övrig utrustning.