Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Verksamhet / Test och Evaluering / Provplatser / Linköping / Prov i tre faser

Prov i tre faser

Så arbetar provingenjör Robert Novén i provets tre faser.

Flygprovingenjör

I planerings- och utvärderingsstationen Mission Support System, MSS, planerar Robert Novén uppdraget innan flygning ofta tillsammans med piloten eller särskild Mission Support Element, så kallad MSE-personal.

Planering

  • Läs in och ta reda på allt jag kan, prata med andra som löst liknande uppgifter tidigare.
  • Ta fram alla nödvändiga dokument och hämta in de godkännanden som krävs.
  • Skriv flygprovprogram. Det ligger dels till grund för alla aktiviteter i projektet och för det flygutprovningstillstånd som vi behöver för att över huvud taget få genomföra flygpassen. Eftersom vi ändrar installationer och utrustningen ombord krävs speciella tillstånd. Projektet får stöd från luftvärdighetskontoret här på provplatsen i Linköping.
  • Se till att logistiken fungerar och alla resurser i form av människor, materiel finns på rätt plats vid rätt tid.

Flygprovingenjör

Lätta tunga steg i trappan. Full utrustning väger många kilo och man är långt ifrån smidig men peppen för arbetsuppgifterna gör den lätt att bära.

Genomförande

Beroende på vad som ska prövas kan genomförandet handla om allt från enstaka flygpass med ett flygplan till många tiotals pass med flera flygplan i luften samtidigt.

  • Alla provdagar börjar med flygordergivning med vädergenomgång klockan 07.40.
  • Briefing med piloterna.
  • Med uppdragsplaneringsverktyget Gripen Mission Support System, MSS, planerar jag passet tillsammans med pilot.
  • Om det är något komplicerat går vi och torrflyger i simulatorn Misson Trainer.
  • Genomför passet. Om det behövs och finns tvåsitsiga flygplan åker jag ibland med som stöd för piloten.
  • Debriefing. Pratar igenom tillsammans med piloterna vad som hände och inte hände, förväntade resultat och utfall. Vi kan också spela upp uppdraget i MSS:en. Där kan piloter ta fram och visa otydliga avsnitt.

Flygprovingenjör

 Lejonparten av arbetstiden spenderas vid skrivbordet, men sällan i full flygutrustning.
– Den här bilden kommer jag nog bli retad för, men det får jag väl bjuda på skrattar Robert och torkar svetten ur pannan.

Utvärdering och rapportering

  • Nu ska allt skrivas ner i en utvärderingsrapport. Det är den produkt som vi levererar till vår kund, oftast Gripenprojektet hos FMV i Stockholm. Rapporten är svaret på alla de frågor som de ställde.

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-05-18 16:49. Uppdaterad: 2015-05-21 14:55. Ansvarig: Visa e-postadress.

Fakta

Säkert och kvalitetssäkrat med verksamhetsmanualer

Allt provningsarbete styrs av verksamhetsmanualer. Genom att följa dem säkerställer personalen att de dels följer regler och lagar och dels att verksamheten genomförs säkert och flygsäkert. Manualerna är även ett verktyg för att kvalitetssäkra det material som FMV T&E lämnar till kunden.

Flygprovingenjör