Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Verksamhet / Test och Evaluering / Provplatser / Linköping / Prov med flygsäkerhetsmateriel
  • Prov med flygsäkerhetsmateriel

Innan FMV överlämnar ny materiel till Försvarsmakten provar myndighetens egen provningsavdelning FMV T&E att materielen är godkänd och säker att flyga med. Så här kan det gå till när en ny hjälm ska provas av JAS 39-piloterna.

Källaren i en av de historiska byggnaderna på Malmens flygfält i Linköping kryllar av testutrustning. Det är allt från rostfria badkar för att testa tätheten i piloternas dräkter till inmätningsutrustning för de nya hjälmarna som JAS 39-piloterna ska använda för att utöka sin stridsförmåga.

Här på FMV T&E, FMV:s avdelning för test och evaluering, arbetar Peter Edman, provingenjör och ansvarig för bland annat prov av piloternas personliga utrustning och flygsäkerhetsmateriel, så kallad SäkMat.

Genom att utföra test och evaluering kan FMV T&E ta reda på om Försvarsmakten kommer att kunna använda den nya materielen som den är tänkt eller inte.

Provprogrammen styr

Idag ska Peter Edman tillsammans med en av T&E:s piloter genomföra ett prov av funktionen på en HMD-hjälm (Helmet Mounted Display). Hjälmen består av två system, dels ett sensorsystem som håller koll på hur piloten vrider huvudet inne i flygplanet och dels ett displaysystem, som bland annat används som sikte för vissa vapensystem.

– Mest gillar jag att arbetet är varierande. Jag uppskattar att kunna bestämma själv hur jag ska lägga upp proven. Det är mycket olika materiel som ska provas på olika sätt samt på olika platser, bland annat på förband eller på andra provplatser. Vid vissa prov använder vi oss av en bassäng där vi kan simulera vågor, mörker och regn.

Allt arbete med prov på FMV T&E styrs av provprogram med riskbedömningar.

– Förutom att bedöma om vi kan flyga med provmaterielen utan ökade risker så tar jag även in miljöaspekter vid planeringen. Det kan till exempel handla om att undvika lågflygning för att inte störa omgivningen mer än nödvändigt.

Utvärderingsrapport

Den största utmaningen i Peter Edmans arbete ligger i få ihop logistik, dokumentation, provpersoner, flygplan och rätt provplats för att få till ett prov.

– Det är spännande med utmaningar eftersom det kräver att man tänker till lite. Genom arbetet med flygsäkerhetsmaterielen har jag en naturlig kontakt med användaren, oftast är den flygande personalen. Personlig kontakt är något jag uppskattar mycket.

När flygproven är genomförda skriver Peter Edman ner eventuella anmärkningar och skriver därefter en utvärderingsrapport till uppdragsgivaren som oftast är ett FMV-projekt.

Steg för steg


Så här går det till före, under och efter själva proven:

Prov med flygsäkerhetsmateriel 
I omklädningsrummet hjälper Peter Edman piloten med utrustningen.

Prov med flygsäkerhetsmateriel
Innan piloten lämnar omklädningsrummet kontrollerar han att kommunikation, täthet av mask och G-dräkten fungerar i en dräktprovare. Genom att kontrollera utrustningens funktion redan här, kan man slippa att ställa in flygpass på grund av fel på flygförarutrustningen. På det sättet finns tid att avhjälpa fel eller byta någon detalj på utrustningen.

Prov med flygsäkerhetsmateriel
I hangaren vid flygplanet går Peter Edman och piloten tillsammans igenom detaljer i provet en sista gång. Det kan vara att piloten skall utföra olika provposer vid olika moment, till exempel sikta in åt olika håll under olika ljusförhållanden. Piloten ska kanske bedöma komfort, rörlighet och förmågan att kunna vrida på huvudet tillräckligt mycket utan att få dubbelseende.

Prov med flygsäkerhetsmateriel
Peter Edman är med när piloten startar upp systemet i flygplanet. På det sättet kan de ha en dialog om eventuella fel uppstår.

Prov med flygsäkerhetsmateriel
Efter passet är det dags för debriefing. Piloten och Peter Edman går igenom om alla provmoment enligt knäblocket fungerade tillfredställande eller om det var några anmärkningar.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-05-20 13:56. Uppdaterad: 2015-05-21 14:55. Ansvarig: Visa e-postadress.

Fakta


Prov med flygsäkerhetsmateriel
I SäkMat-verkstaden görs den personliga tillpassningen på flygande personal samt tillsyn/översyn på den personliga flygutrustningen.

 

Prov med flygsäkerhetsmateriel
Vid Helmet Calibration Station ställer teknikerna in HMD-hjälmen (Helmet Mounted Display) till respektive pilot. Ögonmått (IPD) samt tillpassningen av hjälm och mask är viktiga variabler.

– Det är viktigt att tillpassning och IPD är korrekta eftersom det är ett villkor för att informationen på visiret visar rätt. Bland annat fungerar hjälmen som en del av piloternas sikte, säger Peter Edman.

 

Prov med flygsäkerhetsmateriel
Provpanel för provtryckning/tätning av G-dräkt, och jacka samt kontroll av telefoni i samband med tillsyn/översyn av flygförarutrustning.

 

Prov med flygsäkerhetsmateriel
Badprov ingår i till- och översyn av dräkter och görs för att säkerställa att isolerdräkten är tät.