Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Materielprojekt / Ubåt typ A26 / Vem gör vad i ubåtsprojektet

Vem gör vad i ubåtsprojektet

Projekt A26 vid FMV har till uppgift att leverera två nya ubåtar till Försvarsmakten och utbilda två besättningar. Saab Kockums bygger ubåtarna.

Undervattensområdet är ett av regeringen utpekat säkerhetspolitiskt område. Utifrån det är det viktigt att rätt kompetens finns i Sverige. FMV har, bland annat mot bakgrund av det, valt Saab Kockums som huvudleverantör. Det innebär att företaget ansvarar för design- och konstruktionsarbete, samt upphandling av samtliga system och komponenter. Undantaget är viss utrustning som krypton, sambandsmateriel och vapen.

Upphandling av system och komponenter sker trots Saabs huvudmannaskap i konkurrens för att dra nytta av de kommersiella krafterna på marknaden.

Saab Kockums ansvarar också för produktion och driftsättning samt verifiering av de tekniska krav som FMV ställt i kontraktet. Verifieringarna sker antingen genom analyser eller genom prov till sjöss.

Arbetssätt och kompetens

Bengt Lundin jobbar i FMV:s projekt A26 och har daglig kontakt med Saab Kockums varv. Foto FMVBengt Lundin jobbar i FMV:s projekt A26 och har daglig kontakt med Saab Kockums varv. Foto FMV FMV arbetar nära Saab Kockums under hela projekttiden och stödjer med kompetens från ubåtsoperationer samt uppföljning av kvalitet och tidplan.

I FMV-projektet finns en mix av kompetenser, från personer med erfarenhet från arbete ombord till personer med kompetens från underhåll av ubåtar. 


Här finns också ingenjörer med erfarenhet från civil skeppsbyggnad och tekniska doktorer.

Bredden av kompetens behövs då ubåtar är ett av de mest komplexa system av system som finns. Som jämförelse består stridsflygplanet JAS 39 Gripen av 16 större delsystem medan en ubåt har omkring 100 delsystem. Deras beroende av varandra gör ubåtskonstruktion ytterligare mer komplicerat.

Hantering av risker

För att hantera risker i den här typen av stora utvecklingsprojekt som A26 är det viktigt att systemlösningarna är väl avvägda vad gäller teknisk mognad, anpassningsbarhet och teknikutveckling.

För att hantera tekniska risker provas nya design-principer och tekniska lösningar utanför projektet, exempelvis genom systemoberoende utveckling. Går inte det genomförs konstruktionsprov kontinuerligt inom projektet.

Bockning av plåt till ubåt A26 på SAAB Kockums varv: Foto SAAB

Kvalitetskontroll

Innan FMV tar emot ubåten från tillverkaren Saab Kockums verifieras de tekniska kraven på ubåten. Proven genomförs av Saab Kockums.

Efter att ubåten levererats till FMV vidtar en valideringsperiod på cirka tolv månader där FMV går igenom ubåtens förmåga att operera i den taktiska miljö som är kravställd av Försvarsmakten. 

För att genomföra verifiering och validering upprättas ett provturskommando bestående av en besättning från Försvarsmakten som opererar ubåten under provturerna till sjöss. Personalen i provturskommandot är sedan de som för kunskapen om A26 vidare i Försvarsmakten.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2018-04-13 13:30. Uppdaterad: 2018-04-13 14:12. Ansvarig: Visa e-postadress.

Kontakt

Mats Eriksson

Biträdande projektledare A26
E-post:

Fakta

Ubåt A26 jämfört med Ubåt Gotland.
Värden för ubåt Gotland anges inom parentes

  • Längd: 66,1 m (60,4 m)
  • Bredd: 6,75 m (6,2 m)
  • Deplacement ytläge: 1 925 ton (1 380 ton)
  • Drift: 3 diesel- och 3 stirlingmotorer (2 diesel- och 2 stirlingmotorer)
  • Besättning: 17-26, max 35 (24-32, max 32)
  • Bestyckning: Torpeder, minor, AUV, ROV, MSF (torpeder, minor)