Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Materielprojekt / Jas 39 Gripen / Rätt från början

Chefsingenjören ser till att det blir rätt från början

Bild på Anders Eriksson, chefsingenjör på FMVAnders Eriksson är chefsingenjör på FMV och ansvarar för att rutiner och arbetssätt uppfyller kraven.

Strukturerad styrning och kontinuerlig granskning är FMV:s sätt att hålla koll på JAS 39E Gripen-systemet redan tidigt i utvecklingscykeln. Då går det att välja en annan väg medan det finns möjlighet och innan det kostar alltför mycket pengar.

För att få ett modernt stridsflygplan i luften behövs människor med hundratals olika kompetenser. Det ska bland annat konstrueras, byggas, servas och flygas. Planet ska ha relevant beväpning och skydd, kunna kommunicera med egna och andra förband, och förses med hållbar och effektiv logistik.

Även om Gripensystemet är konstruerat för att kunna tillfoga en fiende maximal skada ska det vara säkert att använda för den egna personalen och i den miljö det ska operera i, såväl i krig som i fredstid. Därför omgärdas all flygverksamhet av omfattande myndighetskrav när det gäller system- och flygsäkerhet.

Även för att konstruera militära flygplan i Sverige krävs tillstånd från den militära flyginspektionen, FlygI.

Sammanhållande för dokumentation

Anders Eriksson är en av FMV:s experter på den här hanteringen. Som chefsingenjör för flygmaterielsystem 39, alltså gripensystemet, ansvarar han för att rutiner och arbetssätt uppfyller ställda krav. Bland annat kräver FlygI att FMV ska ha ett dokumenterat verksamhetsledningssystem för att leva upp till kraven i Regler för militär luftfart, RML.

Det innebär, utöver att följa FMV-gemensamma föreskrifter, att verksamheten behöver styras upp i interna anvisningar för att alla ska jobba likadant. Ytterst handlar det om att leva upp till FMV:s RML-auktorisation.

Anders Eriksson har på senare tid arbetat mycket med JAS 39C/D Gripen version 20 av flygmaterielsystemet, den stora uppdateringen av hård- och mjukvara av såväl flygplan som vapen- och stödsystem.

Höga krav för att få flyga

JAS 39C i luften

Anders har hållit samman deklarationsarbetet för att deklarera JAS 39C/D Gripen version 20 mot FlygI och ansvarat för framtagning av en hel del dokumentation på den översta systemnivån. Han har även hållit samman den formella överlämningen av systemlyftet till Försvarsmaktens produktionsledning.

Här finns bland annat överlämningsbevis för version 20, ett dokument som kvalitetssäkrar att FMV har gjort nödvändiga förberedelser för att kunna driftsätta flygsystemet. Det betyder bland annat kontroll att nödvändig data för uppföljning är registrerat och att det finns reservdelar och föreskrifter på plats.

Utan alla dessa dokument hade inte version 20-uppgraderingen inkluderats i det så kallade materielsystemintyget. Och utan det hade materielsystemet inte varit godkänt med avseende på luftvärdighet. Man hade inte fått flyga helt enkelt.

Vad gör du just nu, Anders Eriksson?

– Jag förbereder en stor granskning på Gripen E-projektet. Det är en så kallad WDR-granskning (Weaponsystem Design Review), en årlig konstruktionsgranskning. Jag ska läsa in över tusen sidor powerpointbilder, som utgör granskningsunderlag. Bilderna beskriver systemlösningar, alltså hur man tänker realisera konstruktionen och uppfylla ställda krav. Det visas i principiella scheman för hur saker och ting ska fungera ihop och här redovisas även problem och risker.

– Genom att göra så här kan vi korrigera medan det finns möjlighet och innan det kostar alltför mycket pengar. Det är en temperaturmätning på projektets tekniska utvecklingsläge och en metod att få det rätt från början.

Vad är mest utmanande i ditt arbete?

– Att tänka kvalitet och säkerhet och samtidigt hitta en nivå som är tillräcklig. Eftersom jag arbetar så övergripande över hela systemet måste jag hålla mig uppdaterad med väldigt mycket som jag inte har varit en aktiv del av att producera själv. Att förstå och skapa förtroende för hur andra göra och löser sina uppgifter. Det handlar mycket om att kommunicera med människor som arbetar med andra delar i projektet, det är en rolig del av mitt arbete.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-11-22 10:08. Uppdaterad: 2016-12-05 13:55. Ansvarig: Visa e-postadress.

Fakta

FlygI

Den militära flyginspektionen, FlygI, är en fristående enhet organiserad i Försvarsmaktens högkvarter. FlygI lyder direkt under regeringen i frågor om tillsyn. I övriga frågor lyder militära flyginspektionen under överbefälhavaren.

RML

Regler för militär luftfart, RML, tillämpas på organisationer och personer som leder, genomför verksamhet, konstruerar och producerar luftfartsprodukter, underhåller luftfartsprodukter och som bedriver utbildning inom det militära luftfartssystemet.