Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Materielprojekt / Jas 39 Gripen / Mer fakta om JAS 39 Gripen

Mer fakta om JAS 39 Gripen

JAS 39 Gripen taxar på vinterbana

JAS 39 Gripen var och är ett utvecklingsprojekt i teknikens framkant. Troligen är projektet det mest avancerade utvecklings-projektet hittills inom svensk industri. En stor del av arbetet innebär utveckling och tillämpning av ny teknik inom många områden.

Det började på 1970-talet med studier kring en ersättare till stridsflygplanet Viggen. Visionen var att få till ett enhetsflygplan för jakt-, attack- och spaningsuppdrag.

Tunnan, Lansen, Draken och Viggen har samtliga tillverkats i olika versioner för olika uppgifter. Beteckningarna AJ 37, JA 37 och AJS 37 antyder att Viggensystemet kom en bit på väg mot att förverkliga visionen.

Vid projekteringen var målet att hitta en optimal kombination av egenskaper som svarade mot de uppställda kraven. Viktiga delar visade sig vara rörlig nosvinge i kombination med ett elektroniskt styrsystem. Det uppfyllde inte endast kraven just då utan ökade också möjligheterna för framtida okonventionella lösningar.

I JAS 39 Gripen har FMV lyckats samla funktionerna för jakt, attack, spaning i ett och samma stridsflygplan. Resultatet har blivit ett litet, bränsleekonomiskt stridsflygplan med förenklat underhåll och hög tillgänglighet. Det medför att kostnaden för varje flygtimme och den totala livstidskostnaden blir lägre än för andra liknande flygplanssystem.

Timeline:

1982

 

 

 

FMV skriver kontrakt om utveckling av JAS 39 Gripen inklusive fem prototyper och en första delserie om 30 flygplan. Plus en option på ytterligare 110 JAS 39-flygplan till år 2000.

 

 

 

 

 

1982

     

Första flygningen med ESS JAS, en modifierad Viggen med ett elektroniskt styrsystem

 

 

 

 

 

1987

      Första flygningen med Gripens radar i en ombyggd Jaktviggen.          

1988

      Första flygningen med Gripen.          

1993

     

Det första serieflygplanet, flygplan 39.102, levereras till FMV. Samma år havererar planet vid en flyguppvisning över Riddarfjärden i Stockholm. Skälet till haveriet anges vara en obalans i styrsystemet.

 

 

 

 

 

1995

      FMV påbörjar flygverksamhet med serieflygplan.          

1996

      Det första tvåsitsiga serieflygplanet flyger för första gången.          

1997

      Den första tvåsitsiga Gripen levereras till FMV.          

2001

      Det hundrade Gripenflygplanet levereras till FMV.          

2001

     

FMV tecknar avtal med Ungern om leasing av 14 JAS 39A/B Gripen under 10 år, 2005-2015.

 

 

 

 

 

2002

      121 Gripenflygplan levererade.          

2002

      Det första exemplaret av JAS 39C Gripen levereras från Saab till FMV.          

2003

     

FMV tecknar tilläggsavtal om att Ungern först leasar och sedan köper de 14 Gripenflygplanen.

 

 

 

 

 

2004

     

BMV tecknar avtal med Tjeckien om leasing av 14 JAS 39C/D Gripen under 10 år, 2005-2015.

 

 

 

 

 

2004

      Första flygningen med JAS 39C Gripen i Försvarsmakten den 28 september.          

2005

      FMV levererar de 14 Gripenflygplanen till Tjeckien.          

2006

      FMV levererar de fem första Gripenflygplanen till Ungern.          

2007

     

Regeringen beslutar att Sverige ska ha 100 Gripen flygplan i C/D-version. FMV förhandlar avtal om modifiering av 31 JAS 39A/B till C/D-version. FMV levererar de sista Gripenflygplanen enligt avtalet med Ungern.

 

 

 

 

 

2008

     

FMV tecknar avtal med det thailändska flygvapnet om köp av sex Gripenflygplan och ett Erieye-system.

 

 

 

 

 

2008

     

Det sista Gripenflygplanet av de 204 som Svenska flygvapnet beställt levereras till FMV.

 

 

 

 

 

2010

     

FMV tecknar avtal med Thailand om köp av ytterligare sex Gripenflygplan och ett Erieye-system.

 

 

 

 

 

2011

      FMV levererar de sex första Gripenflygplanen till Thailand.          

2013

     

FMV skriver avtal med Saab om utveckling och modifiering av 60 JAS 39E Gripen till det svenska försvaret.

 

 

 

 

 

2013

      De sista av totalt tolv Gripen-planen levereras till Thailand.          

2016

     

Svenska JAS 39C/D Gripen-planen uppgraderas med version 20, den mest omfattande av samtliga uppgraderingar som FMV levererat.

 

 

 

 

 

2019

     

Den första serieleveransen av JAS 39E Gripen ska levereras till FMV, från tillverkaren Saab.

 

 

 

 

 

2021

     

FMV ska leverera de första individerna av JAS 39E Gripen till Försvarsmakten.

 

 

 

 

 

2023

      Den första divisionen JAS 39E Gripen ska vara operativ i Försvarsmakten.          

2026

      Hela flygvapnet ska vara ombeväpnat till JAS 39E Gripen. JAS 39C/D Gripen kommer fortsätta att flygas av andra kunder runt om i världen.          

 

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2016-11-21 12:56. Uppdaterad: 2016-12-05 13:54. Ansvarig: Visa e-postadress.

Dan Averstad

Kontakt

Dan Averstad

Direktör GRIPEN
Telefon:08-782 44 37
E-post:

Fakta

JAS 39C/D Gripen

Mått
Längd 14,9 m
Spännvidd 8,4 m
Höjd 4,5 m
Vingyta 30 m2
Spårvidd 2,4 m
Hjulbas 5,2 m

Vikt
Starttomvikt ca 7 000 kg
Max yttre last fördelade på åtta balkar 5 300 kg
Max startvikt 14 000 kg

Prestanda
Max fart Mach 2
Max fart Mach 1,2
(vid havsytan)
Räckvidd >3 000 km
Belastning 9 G
Startsträcka 400 m
Landningssträcka 500 m
Tid till 30 000 fot <1 min

Bränsle
Internt 3000 l
Extra tank 1000 l