Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Materielprojekt / Jas 39 Gripen / Export / Logistikkoncept

Hög tillgänglighet via smart logistikkoncept

En utbytesenhet till ett Gripenplan på väg in i hangaren vid flygbasen i Čáslav i Tjeckien. Foto: FMVEn utbytesenhet till ett Gripenplan på väg in i hangaren vid flygbasen i Čáslav i Tjeckien. FMV har erbjudit alla länder som flyger JAS 39 Gripen att delta i den pool med utbytesenheter som ägs av Försvarsmakten. Foto: FMV

Tydliga krav att leverera förmåga, samarbete mellan Gripen-operatörerna och hårt arbete med att utveckla och behålla teknisk kompentens i Tjeckien är några av orsakerna till framgången för det tjeckiska flygvapnet med Gripen.

En transportbil har precis anlänt från Sverige med en utbytesenhet. Föraren öppnar lastutrymmet och en mekaniker lastar snabbt av den gröna lådan. Flygplanet som behöver delen är förberett och kommer att flyga redan nästa dag.

För att hålla uppe tillgängligheten på Gripensystemet hos alla operatörer som FMV ansvarar för på ett kostnadseffektivt sätt har FMV erbjudit de tre operatörerna Tjeckien, Ungern och Thailand att delta i den pool med utbytesenheter som ägs av Försvarsmakten.

Utbytesenheter ökar tillgängligheten

Tanken med utbytesenheter är att istället för att montera ur en apparat för underhåll eller reparation och sedan vänta på att montera tillbaka samma apparat i flygplanet, så byter man ut den mot en utbytesenhet. På så sätt kan man snabbt få flygplanet i luften igen.

Underhållet eller reparationen av den utbytta apparaten kan sedan göras utan att påverka tillgängligheten på flygplanet.

Tjeckien har flugit Gripen sedan 2005. Under uppbyggnadsfasen före 2005 låg fokus på att leverera ett Gripensystem som skulle passa in i den tjeckiska infrastrukturen. Ett område var bland annat att översätta den svenska underhållsdokumentationen till engelska.

Tjeckien har stegvis tagit över

När tjeckerna började sin flygverksamhet flyttades FMV:s fokus till att få alla tänkta supporttjänster att fungera som det var tänkt. Det gällde allt från svensk supportgrupp och transporter av delar från Sverige till hanteringen av utbytesenheter och reservmaterielförsörjning.

Ett Gripenplan i hangaren på flygbasen i Čáslav i Tjeckien. Foto: FMVGrunden till tjeckernas framgång med JAS Gripen-systemet ligger i Sverige. Ett bra system med bra flöden ger nöjda kunder. Foto: FMVVid starten 2005 bestod den svenska supportgruppen i Čáslav av två piloter och ett drygt tiotal tekniker. Gruppen har sedan krympt allt eftersom tjeckerna har lärt sig och tagit över uppgifter. Mot slutet var det bara tre tekniker kvar i den svenska supportgruppen och dessa lämnade Tjeckien 2015.

Under de elva år som Tjeckien flugit Gripen har projektet gått väldigt bra även om brist på reservdelar orsakade försämrad tillgänglighet på systemet för ett antal år sedan.

Nu mäts tillgängligheten på reservmateriel dagligen, eventuella brister följs och bevakas noga. Supportorganisationer inom FMV, Saab, Försvarsmakten och GKN hittar sedan möjligheter till förbättringar.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2017-03-15 14:00. Uppdaterad: 2017-03-15 14:37. Ansvarig: Visa e-postadress.

Dan Averstad

Kontakt

Dan Averstad

Direktör GRIPEN
Telefon:08-782 44 37
E-post: