Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / URF:en dyker igen

URF:en dyker igen

Hoppa till nyhetslistan

Förste pilot kapten Jörgen Larsson när URF:en närmar sig ubåten Gotland. Foto: Ola Jacobsen.

Efter flera år av arbete med uppgradering av ubåtsräddningsfarkosten är det dags för de sista sjöproven. I april gjordes den första dockningen mot en ubåt. Följ med URF:en ner till en ubåt på botten av Mysingen.

URF på BelosEn byggfläkt har stått på över natten för att värma upp utrymmet, men temperaturen sjunker snabbt när farkosten dyker. När vi når 30 meters djup är den nere på 10 grader och fukten i vår utandningsluft kondenserar på de kalla stålväggarna.

Vi är på väg ner till ubåten Gotland, som lagt sig tillrätta på botten av Mysingen i Stockholms södra skärgård. Besättningen ska genomföra ett av slutproven av den uppgraderade ubåtsräddningsfarkosten, URF Mk II.

– Vi ska genomföra en fullskalig dockning och personaltransfer mot en ubåt. För att göra det måste man göra alla handgrepp och på det sättet kan vi också göra ett av de sista kvarvarande FMV-proven, att verifiera hur snabbt det går att tömma kjolen på vatten, säger Anders Wendt, projektledare för URF LTE och Submarine Safety Manager på FMV.

Ubåt i periskåplägeKjolen är den cylindriska del i botten av URF:en som farkosten använder sig av för att suga sig fast på ubåten. Provet handlar också om övning och utbildning av besättning.

Dessutom har övningen också ett förtroendeskapande värde för ubåtsbesättningen där nere på botten. Att ha sett att det faktiskt går att sätta en farkost som man kan klättra upp i via räddningsluckan, ökar tryggheten i systemet den dag som det behöver användas skarpt.

Ner mot botten

De åtta propellrarna arbetar för fullt för att ta oss ned till Mysingens botten. Det nya styrsystemet är av samma typ som på betydligt mindre undervattensfarkoster och saknar konventionellt roder. Istället sköter propellrarna både framdrivning, kurs och attityd på samma gång.

Säkerhetsgenomgång på BelosFörutom den ordinarie besättningen om två piloter och en tryckkammaroperatör är Kenneth Helander, FMV:s provtursledare, flottiljens ubåtsräddningsofficer och två pilotelever med ombord.

URF:en har ingen ventilation så för att vi inte ska förgiftas av koldioxiden som vi andas ut sitter behållare med kalk som tar upp den ur luften. Vid en räddningsinsats sätter man i fler behållare men idag är den laddad för att hantera precis så många som vi är ombord.

Hela utrymmet är trångt, men ingenstans är det så trångt som det utrymme som piloterna sitter i. Med hjälp av information på skärmar, andra instrument och tre kupolformade fönster tar de URF:en närmare och närmare ubåten Gotland. Först med hjälp av sonar och sedan med andra system. Gotlands profil syns tydligt på sonarbilden.

URF-pilotDålig sikt

Sikten är mycket dålig i det redan grumliga vattnet och de åtta trustarna gör sitt bästa för att försämra sikten ännu mer nära den dyiga bottnen.

Det är första dockningen med en ubåt sedan URF:en kom tillbaka från det varv i Skottland där hon varit för uppgradering de senaste två åren.

– Fem meter, tre meter, två meter. Nu borde vi ju sett båten ... en och en halv, en meter, säger en av piloterna.

Det går väldigt försiktigt nu. Och medan en av piloterna har koll på skärmarna och instrumenten har den andra böjt sig fram för att försöka se något genom fönstret nere vid fötterna. Plötsligt ser han ubåten.

– Den är en decimeter framför oss. Vi är precis vid övergången från skrovet och gälarna.

Besättningens ubåtsbakgrund och långa erfarenhet som dykare gör det lättare för dem att förstå vad de tittar på, även om det för ett otränat öga väldigt mycket bara ser ut som något svart grumligt i något svart grumligt.

Snabbt för de farkosten längs ubåtens sida och lokaliserar räddningsluckan med sin vita cirkel med ett kryss i.

FMV:s provledareURF:en sugs fast på ubåten

Piloterna placerar URF:en med kjolen precis ovanför luckan och ger sedan klartecken för kammaroperatören att starta pumpen och börja tömma utrymmet mellan URF:ens och ubåtens luckor på vatten.

Genom att göra det skapas ett undertryck som gör att URF:en sugs fast ovanpå ubåten. När vattnet är helt borta kan man tryckutjämna och öppna luckorna från var sitt håll och klättra mellan farkosterna.

När pumpen går igång startar FMV:s provtursledare Kenneth Helander sin klocka.

– Prestandakravet är att den ska klara att tömma kjolen på under 15 minuter, säger han.

Efter drygt 13 minuters pumpning är kjolen tömd på vatten och Kenneth Helander säger att det är klart för att öppna luckorna.

En skål för dockningen

Först öppnas URF:ens lucka. Efter en liten stund öppnas även ubåtens räddningslucka och en person sticker upp huvudet. Han försvinner ner igenom genom det trånga röret och kommer tillbaka balanserande med en liten bricka med små punchglas och en gåva: En ubåtsodlad surdeg för att fira den historiska händelsen.

Maskinist på URFEfter att ha blivit bjudna på lunch ombord på ubåten Gotland och byte av viss personal går besättningen igenom en omvänd dockningsprocedur och återgår till ytan.

– URF:en har efter sjöproven genomgått en del planerade garantiarbeten och även en del uppkommet avhjälpande underhåll men nu återstår bara djupprov, säger Anders Wendt.

Då ska URF:en ta sig ner till maxdjupet 460 meter för att verifiera funktionen. Därefter planeras överlämning till Försvarsmakten i slutet av juni.
URF och ubåt är dockade
Dockning klar, URF sitter fastklistrad på ubåten och räddningsrummets lucka har öppnats. Nu väntar man bara på klartecken för att öppna ubåtens lucka. URF-maskinist kapten Kalle Leander och ubåtsflottiljens ubåtsräddningsofficer kapten Niclas Brännström.

Fakta om ubåtsräddningsfarkost URF Mk II


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-06-17 11:17. Uppdaterad: 2015-06-17 11:17. Ansvarig: Visa e-postadress.