Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / Tester lägger grunden för säke…

Tester lägger grunden för säkerheten

Hoppa till nyhetslistan

Peter Edman är med när piloten startar upp systemet i flygplanet. På det sättet kan de ha en dialog om eventuella fel uppstår.

Stridspiloternas hjälmar består av två system, ett sensorsystem som håller koll på hur piloten vrider huvudet inne i flygplanet och ett displaysystem, som bland annat används som sikte för vissa vapensystem. Att de fungerar är ett måste. Här spelar FMV:s prov en avgörande roll.

 Källaren i en av de historiska byggnaderna på Malmens flygfält i Linköping kryllar av testutrustning. Det är allt från rostfria badkar för att testa tätheten i piloternas dräkter till inmätningsutrustning för de nya hjälmarna som JAS 39-piloterna ska använda för att utöka sin stridsförmåga.

Här på FMV T&E, FMV:s avdelning för test och evaluering, arbetar Peter Edman, provingenjör och ansvarig för bland annat prov av piloternas personliga utrustning och flygsäkerhetsmateriel, så kallad SäkMat.

Genom att utföra test och evaluering kan FMV T&E ta reda på om Försvarsmakten kommer att kunna använda den nya materielen som den är tänkt eller inte.

Provprogrammen styr

Idag ska Peter Edman tillsammans med en av T&E:s piloter genomföra ett prov av funktionen på en HMD-hjälm (Helmet Mounted Display). Hjälmen består av två system, dels ett sensorsystem som håller koll på hur piloten vrider huvudet inne i flygplanet och dels ett displaysystem, som bland annat används som sikte för vissa vapensystem.

Allt arbete med prov på FMV T&E styrs av provprogram med riskbedömningar.

– Förutom att bedöma om vi kan flyga med provmaterielen utan ökade risker så tar jag även in miljöaspekter vid planeringen. Det kan till exempel handla om att undvika lågflygning för att inte störa omgivningen mer än nödvändigt.

Utvärderingsrapport

Den största utmaningen i Peter Edmans arbete ligger i få ihop logistik, dokumentation, provpersoner, flygplan och rätt provplats för att få till ett prov.

– Det är spännande med utmaningar eftersom det kräver att man tänker till lite.

När flygproven är genomförda skriver Peter Edman ner eventuella anmärkningar och skriver därefter en utvärderingsrapport till uppdragsgivaren 

Mer om prov med flygsäkerhetsmateriel


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-05-25 11:08. Uppdaterad: 2015-05-25 11:20. Ansvarig: Visa e-postadress.