Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / Korpen och Örnen spanar i Timb…

Korpen och Örnen spanar i Timbuktu

Hoppa till nyhetslistan

Svensk soldat monterar ihop flygfarkosten Korpen.UAV-farkosten Korpen sätts ihop på några minuter för ett nytt spaningsuppdrag i Mali.

Det är kväll på Camp Nobel i Timbuktu, temperaturen har fallit några grader från de 45 grader i skuggan som rått under dagen. Några svenska soldater håller på med förberedelser för dagens andra spaningsflygning med Örnen, ett av de två UAV-system som FMV levererat och som nu finns på plats i Mali.

Klimatet i Mali, med temperaturer över plus 40 grader i skuggan och finkornigt damm, ställer materielen inför hårda prov. Det menar Bertil Brännström, som är produktledare för Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) på FMV.Johan och Bertil

- Den här typen av miljö är mycket stressande för utrustningen, det kan exempelvis bli problem med kylningen av motorer. Och det gäller att undvika att grejerna hamnar i en Haboob, som är en storm med damm- och sandpartiklar.

Intensiva förberedelser

För att göra det möjligt att bedriva UAV-operationerna i Mali har FMV gjort en rad förberedelser tillsammans med Försvarsmakten. Från planering av basen i Timbuktu, med bland annat kravställning och projektering av landningsbanan för UAV-systemet Örnen, säkerställande av bränsleförsörjningen till Örnen, anpassning till FN-krav, förberedelser inför transporten till Mali samt avtal med leverantören av UAV-systemen för ett utökat systemstöd som ett komplement till Försvarsmaktens egna resurser.

- Hittills har Mali-uppdraget varit mycket framgångsrikt, säger projektledaren för RPAS vid FMV, Johan Wallström. Ett tydligt tecken på det är att UAV-systemet Örnen har ett dubbelt så stort flygtidsuttag i Mali jämfört med Afghanistan-insatsen.

Ökad flygtid ger en ökad belastning på systemet. För att möta ett förväntat ökat behov av tekniskt stöd har FMV utökad beredskapen med jour sju dagar i veckan under insatsen.

Informationsinhämtning

Att hämta in information med hjälp av UAV-er är vardag för spaningskompaniet i Mali. Många har varit i Afghanistan och skaffat sig erfarenhet av att hantera de flygande farkosterna i skarpa miljöer. Allt från att sätt ihop systemen, förbereda flygningen, genomföra uppdraget och se till att få hem den information man behöver.

Kapten Kenth Svensson på Försvarsmaktens förband K3 i Karlsborg jobbar med driften av UAV-systemen.
- I Afghanistan var det mycket som var nytt med de här grejerna, men nu i Mali har vi en helt annan rutin.

Örnen redo för start i MaliAlldeles utanför campen i Timbuktu har FN byggt en landningsbana där Örnen, den större av de två UAV-farkosterna, startar från sin katapult och sedan landar.

I och med att man har två markstationer till Örnen kan den svenska styrkan i Mali dubblera räckvidden genom att farkosten fångas upp av en patrull som kan befinna sig cirka tio mil från Timbuktu. Informationen från farkostens kameror skickas till markstationen, som i sin tur är länkad till en bildbearbetningsenhet. Där analyserar man materialet och formar rapporterna.

Vid några tillfällen har patrullerna blivit beskjutna. Det har gjort att man genomför många flygningar under natten och söker av områden med hjälp av farkosternas IR-kamera.

Korpen startklar på några minuter

Det andra UAV-systemet i Mali kallas Korpen. Det är en mindre el-driven farkost som patrullerna packar upp och riggar på några minuter. Inga start- och landningsbanor behövs, utan man skickar upp farkosten för hand för att söka av närområdet.

Kenth Svensson från K3 var nyligen i Mali för att se hur UAV-systemen fungerar. Han konstaterade att det mesta fungerade och att soldaterna tillägnat sig rutinen att sparka till utrustning innan man börjar jobba med den så att skorpioner och andra spindlar flyttar på sig.

- Det flyter på väldigt bra, trots att det till och med är varmare och än mer finkornigt damm i Mali än var det var i Afghanistan. Vi byter luft- och bränslefilter på Örnen enligt normal driftrutin och det verkar räcka.
UAV 05 i Mali
Flygfarkosten Örnen, UAV 03, prepareras för start från startbanan i Timbuktu i Mali.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-06-15 10:36. Uppdaterad: 2015-06-15 10:58. Ansvarig: Visa e-postadress.