Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / Inte alltid lätt att göra rätt

Inte alltid lätt att göra rätt

Hoppa till nyhetslistan

Malin Engberg och Annica Edström. Foto FMV.Malin Engberg och Annica Edström. Foto FMV.

Leverera rätt sak, på rätt plats, till rätt kvalité är svårt. Det FMV gör är svårt. Det ställer höga krav inte bara på oss, utan också på leverantörerna. Ibland kan inte en leverantör leverera det FMV beställt. Fältuniform 90 är ett sådant exempel.

Låt oss börja från början. 2012 fick FMV en beställning på totalt 274 400 fältuniform 90 från Försvarsmakten.  Precis som i de flesta fall gjorde vi en konkurrensupphandling och tillsammans med utvald leverantör bestämdes det att uniformerna skulle levereras i januari och oktober 2013.  

Fältjacka M/90När FMV tog emot de första leveranserna visade tester att de fanns tydliga brister i kvalitén. Många av uniformerna levde inte upp till kraven.

- Bland annat upptäcktes att uniformstyget inte uppfyllde kraven på vatten- och oljeavvisning. Delar av leveransen visade sig inte heller leva upp till Försvarsmaktens krav på flamskydd, säger Margaretha Hallmén, materialansvarig på soldatmateriel.

Att en leverantör har svårt att leverera det som beställts är inte vanligt men det förekommer. I det här fallet var det en rad olika faktorer som satte käppar i hjulet. Bland annat nya regler inom REACH, European Chemicals Agency. Reglerna innebär att man inte längre kan använda samma typer av kemikaler för att behandla tygerna.

När bristerna upptäcktes utförde FMV ytterligare tester. Nu testades varje tyg-batch för sig, både före och efter leverans.  De uniformer som kunde användas skickades till Försvarsmakten, men leveranserna från leverantören var problematiska och drog ut på tiden. 2015 gjorde FMV därför en ny upphandling och en ny leverantör fick kontraktet.

Bra samarbete ger bra produkt

- En bra dialog och ett bra samarbete med en leverantör ger i de flesta fall en bra produkt. Men viljan att ha en dialog måste vara ömsesidigt från båda parter, säger Annica Edström, projektledare på soldatmateriel.

-  Den nya leverantören är väl informerad om tidigare problem och vi har haft en tät dialog från början. Det finns också en större förståelse för vilka processer som är kritiska under bearbetningen av tygerna, avslutar hon. 

På FMV utförs nu flera och mer frekventa tester betydliget tidigare i processen. Hittills har inga brister rapporterats och Försvarsmakten har fått de första leveranserna. Ytterligare leveranser är på väg och kommer bli levererade enligt plan.

- Att jobba med det här har varit lärorikt på många sätt. Bra samarbete internt och externt är avgörande för en bra produkt, säger Malin Engberg på Marknad och inköp.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-11-23 13:20. Uppdaterad: 2015-11-23 13:29. Ansvarig: Visa e-postadress.