Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / Halvtidsmodifiering av ubåt ty…

Halvtidsmodifiering av ubåt typ gotland påbörjas

Hoppa till nyhetslistan

Videoklipp när en ubåt i gotlandsklassen bogseras in mot skrovhallen vid varvet i Karlskrona. Foto: Saab, Glenn Pettersson.

Den 9:e december var en händelserik dag i Karlskrona inom ubåtsproduktionen. Den första av de två ubåtarna i gotlandsklassen som ska halvtidsmodifieras lämnades då över till Saab Kockums AB. Detta för en nästan tre år lång modifieringsperiod, inkluderat provtursverksamheten. Samma dag levererades en annan av gotlandbåtarna tillbaka till Försvarsmakten efter genomförd generalöversyn som kombinerades med ett antal modifieringsåtgärder.

De befintliga Gotlandsubåtarna, som byggdes under åren 1990-1997, har under årens lopp genomgått enklare modifieringar för att kunna klara övningsverksamhet ibland annat Medelhavet och i USA.  

– Nu är det emellertid dags att ta ett helhetsgrepp och se över hela ubåten och dess installationer för att säkerställa efterfrågad tillgänglighet och prestanda för resterande livslängd. System och utrustningar som är föråldrade och bedöms svåra att hålla i drift under resterande livstid uppgraderas eller ersätts, säger Hans Egonsson, FMV projektledare HTM Gotland.

Gotlandsubåt mot skrovhallenI samband med detta har även behovet av att uppdatera ubåtens befintliga förmågor för att möta nya hotbilder värderats. Vidare handlar halvtidsmodifieringen även om att möta arbetsmiljö- och säkerhetskrav som förändrats sedan ubåtarna byggdes.

– För att möta de samlade behoven kommer ubåtarna att delas och förlängas med cirka två meter. Modifieringsarbetet inombords underlättas avsevärt genom att man kan arbeta med fri access i och med den delning som görs.

Samordnad anskaffning

En bidragande urvalskriterium vid val av systemlösning, för de mer kostsamma delsystemen som omsätts eller uppgraderas, har varit möjligheten till samordnad anskaffning med projekt A26. På så sätt kan anskaffningskostnaden minskas samtidigt som slutanvändaren får klara fördelar vid utbildning, operativ drift samt underhåll. 

Detta är särskilt påtagligt beträffande delsystem inom ledningssystemområdet. Exempel på delsystem som anskaffats samordnat med A26 är: Passiva Sonarer, Aktiva sonarer, Sambandssystem, Ledningsstödssystem, Radar-ESM, Optroniksystem och Navigationssystem.

– I vissa fall kommer A26 att få ”vassare” system men systemen har ändå har väsentliga likheter.

Saab Kockums AB är, på samma sätt som i projekt A26, huvudleverantör med ansvar för hela händelsekedjan från design till verifierad ubåt.

– FMV kommer under hela projekttiden jobba i nära samarbete med Saab Kockums, självfallet för att följa upp arbetet och exempelvis granska delleveranser men även i stor utsträckning för att bidra med användarerfarenheter och värna om slutkundens interessen, säger Hans Egonsson.

Den andra ubåten planeras starta sin varvsperiod i slutet av 2016.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-12-18 11:59. Uppdaterad: 2015-12-21 12:48. Ansvarig: Visa e-postadress.