Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / FMV vinner pris på Universum A…

FMV vinner pris på Universum Awards

Hoppa till nyhetslistan

Generaldirektör Lena Erixon tar emot priset Årets nykomling på Universum Awards. Foto: Universum

FMV har vunnit Universums pris Årets nykomling, för myndighetens arbete med Employer Branding. – Vi arbetar systematiskt med att stärka vårt varumärke som arbetsgivare. Priset är ett kvitto på att vi gjort något bra, säger Helena Schörling, HR-strateg på FMV.

Vid Universum Awards på Berns salonger i Stockholm den 11 mars tilldelades FMV priset Årets nykomling. Priset delas ut av Universum till en organisation som relativt nyligen tagit sig an Employer Branding-utmaningen och utvecklat en tydlig strategi för frågorna, vilket gjort att de blivit en aktör att räkna med. Pristagaren utses av en jury, som i sin bedömning tar hänsyn till följande faktorer: 

  • ledningsgruppens engagemang i Employer Branding-frågorna,
  • att organisationen marknadsför/kommunicerar sitt Employer Brand på ett innovativt och trovärdigt sätt
  • att organisationens Employer Branding-aktiviteter lett till resultat 

– Det är roligt att få erkännande för det arbete vi gjort, samtidigt som vi vet att vi måste fortsätta arbeta med de här frågorna. Att vara en attraktiv arbetsgivare är ett av FMV:s prioriterade övergripande mål, säger generaldirektör Lena Erixon, som tog emot priset för FMV:s räkning.

Kontinuerliga resurser

FMV arbetar hela tiden med Employer Branding och arbetet sker på ett systematiskt sätt.

– Vi har inte jättemycket resurser, men vi har kontinuerligt resurser, så att vi kan visa upp oss för grupper som vi är intresserade av, säger Helena Schörling.

Tidigare har de grupperna främst bestått av akademiker, som ingenjörer, men numera arbetar FMV också med att hitta former för att marknadsföra den typ av tjänster som tillkommit sedan myndigheten tog över verksamhet från Försvarsmakten för ett par år sedan.

Helena Schörling– Vi vet att FMV är okända i stora grupper som har den kompetens vi söker och som vi vill ska bli intresserade av att jobba här. Det här priset är rätt uppmärksammat och på så sätt blir det en draghjälp i det fortsatta arbetet med att stärka vårt varumärke som arbetsgivare. Nästa gång FMV dyker upp i något sammanhang vet förhoppningsvis fler vilka vi är och vad vi gör, säger Helena Schörling.

– Att uppfattas som en attraktiv arbetsgivare är viktigt eftersom vi är väldigt beroende av möjligheten att rekrytera och behålla rätt kompetens, som vi behöver för att ta oss an vår nya roll som leverantör av försvarslogistik, säger Lena Erixon.

Utökat uppdrag

Att FMV tagit över verksamhet från Försvarsmakten och därmed fått ett utökat uppdrag väckte vid prisutdelningen frågan om vilka nya krav det ställer på FMV som arbetsgivare.

– Det ställer stora krav. Vi har blivit mer än dubbelt så många, mer än hälften av vår personal har kommit över till oss från Försvarsmakten. Vi har ett stort nytt uppdrag, stora krav på ett bättre fungerande flöde i försvarslogistiken och på att få vår organisation att fungera som ett FMV. Det innebär en stor förändring av själva organisationen, att få den på plats och att vi verkar mot samma mål. En viktig del är kultur för ett FMV, där vi på våra arbetsplatsträffar diskuterar FMV:s värdegrund. Detta för att få alla medarbetare med på förändringen, så att hela organisationen bidrar till att vi uppnår vårt mål. Det är en spännande resa som kräver uthållighet, säger Lena Erixon.

Vinnarmotivering:

Årets Nykomling - FMV

Denna organisation lägger stor vikt vid de utvecklingsmöjligheter man erbjuder sina medarbetare, både personligt och professionellt. Genom att visa upp dessa möjligheter har man profilerat sig som en attraktiv arbetsgivare. Kopplat till det viktiga samhällsuppdrag organisationen har, har man lyckats bygga ett starkt Employer brand som lockar rätt personer och får dem att stanna kvar. Organisationen har den senaste tiden genomgått en förändring som ställt nya krav på deras interna och externa talangarbete och ytterligare stärkt deras Employer brand.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-03-12 09:04. Uppdaterad: 2015-03-12 10:14. Ansvarig: Visa e-postadress.