Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / FMV tar emot ROV-I2

”En betydligt kraftfullare farkost jämfört med de äldre systemen”

Hoppa till nyhetslistan

FMV har tagit emot en ny generation av obemannade fjärrstyrda undervattensfarkoster, System ROV-I2, som ska ersätta de ROV-system som används i Försvarsmakten idag.

– ROV I2 ersätter de idag operativa ROV-systemen UF 01 Sjöugglan och UF 10 Phantom, som har nått sin tekniska livslängd efter cirka 30- respektive 20 års användning i Försvarsmakten, säger Lars-Olov Olsén, projektledare FMV.

­ROV-I2 ska kunna användas ombord på Försvarsmaktens fartyg med uppgifter som bottenundersökning, inspektion, manipulering och bärgning av föremål under vattnet ner till ett djup av 300 meter.

– ROV-I2 är, jämfört med de äldre systemen, en betydligt kraftfullare farkost med bättre sensorer, video- och sonarsystem, säger Lars-Olov Olsén.

Vidarutvecklad standardmodell

Upphandlingen av ROV-I2 systemet har skett i konkurrens där Saab Dynamics AB med Saab Seaeye Ltd tilldelades kontraktet efter FMV:s utvärdering av de olika anbudsgivarna.

Själva undervattensfarkosten är en befintlig standardmodell benämnd Saab SeaLars-Olov Olsén, projektledare FMVye Falcon. Den har vidareutvecklats enligt FMV:s kravspecifikationer och fått benämningen System ROV-I2 i Försvarets system för registrering.

Jämfört med standardmodellen Falcon, har kontroll- och styrsystem, navigation, UV-positionering, presentation av farkostdata och sensorer blivit uppdaterat i ROV-I2 konfigurationen.

 – Försvarsmakten kommer att få en lättmanövrerad farkost, med en operativt mycket bra sammanställd lägesbild, till stöd vid sina olika dykoperationer, säger Lars-Olov Olsén.

Installeras på fartyg

I oktober 2015 genomförde FMV verifieringsfasen FAT (Factory Acceptance Test) och accepterade därefter leveransen av ROV-I2 systemet i en fristående konfiguration.

– Nästa projektfas blir att installera, integrera, driftsätta samt slutverifiera systemen ombord på ett antal av Försvarsmaktens fartygsplattformar, säger Lars-Olov Olsén.

Det första av Försvarsmaktens fartyg som kommer att få ROV-I2 systemet infört är HMS Furusund, ett dykeri- och trängfartyg.

 – Efter genomförd installation och integration ombord kommer FMV med leverantörer att få stöd av Försvarsmaktens personal med verifieringen till sjöss, avseende dykning och hantering av ROV-I2 systemet.

Senare ska systemet enligt projektplanen införas och verifieras på ytterligare fartyg i Försvarsmakten, så som torpedbärgare, lednings- och lagfartyg samt bevakningsbåtar.

– Fartygen kommer i och med detta att få enhetliga, ändamålsenliga och moderna ROV-system, säger Lars-Olov Olsén.

Några fakta om ROV-I2 systemet

  • ROV-I2 bärgning vid fartygssidaROV-I2-systemet består av två huvuddelar: Undervattensfarkosten och ombordutrustningen. På däck finns en motordriven vinsch med tillhörande styrkabel som kan löpa i ett brythjul, samt utrustning för sjösättning och hemtagning.
  • ROV-I2-farkosten innehåller förutom skrov och flytkroppar, reglersystem, motorenheter samt utrustning för att fastställa djup och avstånd till botten.
  • Farkostens läge och rörelse i vattnet kontrolleras av en vertikal och fyra horisontella vektoriserade motorenheter. Den är utrustad med 4 LED-belysningar, två kameror för inspektioner, en enkel griparm med inbyggd klippfunktion, ett USBL-system för positionsangivelse under vattnet, två sonarer för navigering och sökning samt ett blixtljus för synlighet.
  • I systemet ingår två bildskärmar för presentation av videobilder, farkost- och sensordata. Dessa hanteras med tangentbord och styrkula, alternativt direkt på bildskärmarna som är av ”pekskärmstyp”.
  • Handkontrollen styr farkosten och dess utrustning. Den består av en låda med bärhandtag och på frontpanelen ett antal omkopplare, reglage och en joystick. Handkontrollen kontrollerar farkostens rörelser och hastighet i alla plan, den styr tiltbord för främre kameran, belysning, den aktiverar motorenheter samt val av automatisk djup- och kurshållning och manövrering av griparm.

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-11-02 13:00. Uppdaterad: 2015-11-02 13:08. Ansvarig: Visa e-postadress.