Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / Dykning till 444 meters djup

Dykning till 444 meters djup

Hoppa till nyhetslistan

URF:en dyker vid LandsortsdjupetURF:en på väg ner till Landsortsdjupet. Foto: Daniel Hakkarainen, Försvarsmakten.

I slutet av juni genomförde FMV det sista leveransprovet av den totalrenoverade ubåtsräddningsfarkosten URF MkII. Vid 444 meters djup nåddes Östersjöns djupaste plats, Landsortsdjupet. Det tidigare rekordet för den förra versionen av URF:en var 442 meter.

FMV överlämnade formellt URF till Försvarsmakten den 24 juni. Samma vecka var det avslutande djupprovet inplanerat. Anders Wendt, som är projektledare för modifieringen av URF:en på FMV berättar att det är en hel del logistik att få till allt inför ett så extremt prov som en djupdykning.

- Med vädrets makter på vår sida kunde vi prova alla systemen och kunde konstatera att allt fungerade perfekt i detta, enligt URF:ens loggböcker, djupaste dyket någonsin.

Djupdykningen var det sista av många tester för att få URF:en i full drift. URF:en ingår i ubåtsräddningssystemet tillsammans med dykeri- och ubåtsräddningsfartyget HMS Belos. Uppgiften är att rädda en ubåtsbesättning från havsbotten.

Förtroende för räddningssystemet

Det svenska ubåtsräddningssystemet är en förutsättning för att Försvarsmakten ska kunna genomföra verksamhet med ubåtar, och det är av stor vikt att ubåtsbesättningarna har förtroende för ubåtsräddningssystemet.

- Djupprovet innebar förutom en viktig förtroendeskapande åtgärd även att URF:en timmarna efter provet åter kunde anmälas som fullt operativ till det internationella nätverket för ubåtsräddning, säger Anders Wendt.

HMS Belos med URF är en eftertraktad resurs internationellt. Årligen genomförs internationella ubåtsräddningsövningar för att kunna rädda ubåtsbesättningarna ifall olyckan skulle vara framme. Ett kvitto på systemets funktion är att HMS Belos har evaluerats inom Natos ubåtsräddningssystem till "Mothership Gold Status". HMS Belos är också kompatibel med Natos ubåtsräddningsfarkost NSRS.

Ubåtsräddningsfarkost URF MKII och Belos

Fakta

Ubåtsräddningsfarkosten URF har genomgått stora modifieringar. I stort sett är det endast tryckskrovet som är kvar från URF MkI. URF är den ubåtsräddningsfarkost i världen som kan rädda flest personer samtidigt och har störst kapacitet. 35 personer (en hel svensk ubåtsbesättning) kan räddas i ett lyft från havets botten.

Därefter lyfts URF:en ombord på HMS Belos och kan vid behov docka med tryckkammarsystemet. När ubåtsbesättningen väl är i tryckkammarsystemet kan de under kontrollerade former tas upp till atmosfärstryck utan att få tryckfallssjuka. URF:en är även designad för att kunna flygtransporteras och bogseras till ett olycksområde

Mer fakta om URF MkII


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-07-10 14:29. Uppdaterad: 2015-07-10 15:09. Ansvarig: Visa e-postadress.