Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2015 / Det finns ingen joystick utan …

Det finns ingen joystick utan Neuron flyger helt själv

Hoppa till nyhetslistan

Anders Fredlund och Anna Ljunggren, FMV, framför Neuron.

– En av vinsterna med att vara med i Neuron är att vi har utvecklat moderna produktionssätt som kan appliceras på Gripen E. Bland annat har vi utvecklat ett digitaliserat 3D-ritningsprogram för flyg, som passerat de luftvärdighetskontroller vi måste bli godkända i, säger Anders Fredlund, FMV Gripen, projektledare för Neuron.

Arbetet med att designa, bygga och testa Neuron har pågått sedan 2004 och leds av DGA, Frankrikes motsvarighet till FMV. De har bilaterala avtal med Sverige, Italien, Spanien, Grekland och Schweiz. DGA:s underleverantör Dassault bygger farkosten och utvecklar tekniken tillsammans med underleverantörer i respektive land. I Sverige är det Saab.

De olika länderna svarar för varsin del av farkosten.

– Sverige har hand om bland annat Main Frame, mittendelen av farkosten. Vi har också delat upp ansvaret för tekniken mellan länderna, som till exempel mjukvara och omvärldsuppfattning – det vill säga att Neuron hittar var den ska flyga, säger Anders Fredlund.

Mycket låg signaturNeuron

Två av de viktigaste kraven på Neuron är att den ska ha mycket låg signatur, så kallad smygteknik, så att den inte syns på radar eller med IR-sensorer. Den ska dessutom vara obemannad.

Ett exempel på det unika med Neuron är att den flyger helt autonomt.

– Det finns ingen joystick utan den flyger helt själv, säger Anders Fredlund.

Rutten programmeras i förväg och under färd styrs Neuron med ett tangentbord.

– Man trycker ett kommando och enter, sedan flyger den själv tills nästa gång man trycker enter, säger Anna Ljunggren, FMV Gripen, biträdande projektledare för Neuron.

Neuron har också en snabbknapp som lägger den i vänteläge, där den flyger själv tills ny order ges.

Både Anna och Anders är imponerade av hur bra Neuron flyger.

– Den är exakt där man säger att den ska vara vid en viss tidpunkt. Den flyger perfekt och landar väldigt mjukt, säger Anna Ljunggren.

Vidmakthålla kompetens

FMV:s roll i projektet är att följa upp kraven i Sveriges bilaterala avtal med DGA.

– Vi kommunicerar med Dassault och är med när de pratar med DGA. Vi håller i Sveriges del av pengarna och i prioriteringen av uppgifter. Vi följer också upp att kraven uppfylls och ser till att vi får det vi har beställt, säger Anders Fredlund.

Syftet med Neuron är att utbilda och vidmakthålla kompetens i Sverige för att utveckla Gripenprogrammet.

– Vinster så här långt är bland annat att vi har lärt oss tekniken kring mycket låg grad av signatur. Vi har också lärt oss att använda civila befintliga produkter i en militär produkt, som till exempel motorn, landningsställ och avionikdatorer, säger Anders Fredlund.

Vad gäller smygteknik så har en utmaning varit hur pitotröret, som mäter lufttryck och därmed hastighet, som finns på alla stridsflygplan, ska ersättas med teknik som inte syns på radar eller med IR-sensorer.

– Lösningen blev elva plattor med lufttryckssensorer på olika platser på Neuron. De kopplas ihop för att ersätta luftmätaren, säger Anna Ljunggren.

ProvkampanjerGripen E, ASC 890 och Neuron på FMV:s provplats i Vidsel.

Totalt har 123 flygpass gjorts med Neuron i fyra olika provkampanjer. De flesta, 100 stycken, i Frankrike, där man till största delen gjort grundläggande prov och flygprov. Frankrike, Italien och Sverige har också genomfört var sin egen provkampanj för att testa om de egna flyg- och markbaserade systemen kan se Neuron. I Vidsel genomfördes i september i år åtta provpass för svensk räkning och tre bombfällningspass för hela gruppens räkning.

­Kontrakten stängs

I november stängs kontrakten för Neuron och då samlas den strategiska styrgruppen, med representanter från alla deltagande länder, för att bestämma vad som ska hända med demonstratorn, det enda exemplaret av Neuron som finns.

– Antingen skrotas den, ställs på museum eller så bevarar man den i några år och flyger kanske ett prov per år. Men till syvende och sist är det fransmännen som bestämmer, säger Anders Fredlund.

Han menar att en av nyckelfaktorerna till att arbetet med Neuron har fungerat så bra är att det är ett land som bestämmer.

– Det har underlättat, även om det är ovant för oss att sitta i baksits. Särskilt när det gäller ett obemannat flygplan, instämmer Anna Ljunggren.

Foto: Nicklas Gustafsson, Artistic,  DGA


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2015-11-04 09:03. Uppdaterad: 2015-11-04 10:01. Ansvarig: Visa e-postadress.