Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / Internationellt Länk16-test

Alla ska ha samma information

Hoppa till nyhetslistan

Det är första gången som Sverige deltar som aktiv provmedlem i ett Länk 16 -prov. Mark Hudspeth från SyntheSys UK, som arbetar med samfunktion mellan olika länders plattformar, och Gustaf Håkansson från Saab, stödjer FMV under det veckolånga provet. Det är första gången som Sverige deltar som aktiv provmedlem i ett Länk 16 -prov. Mark Hudspeth från SyntheSys UK, som arbetar med samfunktion mellan olika länders plattformar, och Gustaf Håkansson från Saab, stödjer FMV under det veckolånga provet.

För första gången deltar Sverige som aktiv medlem i Natos prov av Länk 16, ett datanätverk för utbyte av information mellan flygplan, fartyg och stridsledningscentraler.

– För oss innebär det förutom att vi lär oss mycket av våra kollegor i andra länder också att vi får ett kvitto på att våra egna system fungerar på ett tillfredställande sätt, säger Björn Wahlgren, FMV.

Den stora hangaren på Malmslätt i Linköping är tom sånär som på ett Saab 340-flygplan med en stor radarantenn fastsatt ovanpå. Det är Försvarsmaktens flygande plattform för radarspaning och ledning. Sladdarna som går ut från den öppna kabindörren och ner till arbetsstationerna på hangargolvet kopplar via simulatorer och krypton ihop flygplanets system med dess motsvarigheter i många andra länder.

Här arbetar FMV:s och Försvarsmaktens personal under en veckas kvällar och nätter med ett prov av Länk 16. Det är en av Natos samarbetsplattformar för att dela information och distribuera ordrar vid gemensamma insatser. 

Övningen leds av amerikanska Joint Interoperability Test Command, JITC, och syftet är att verifiera att alla inblandade plattformar, som flygplan, marksystem och fartyg kan kommunicera.

Björn Wahlgren, provingenjör ASC890, FMV.  – Information är det viktigaste i krig. Ska man vinna är det informationsöverläge som gäller. Med Länk 16 får alla samarbetspartners direkt tillgång till samma information genom att man delar stridsläge i systemet. Provet går ut på att undersöka att alla ser samma sak, och att kommandon mellan plattformarna går fram, säger Björn Wahlgren, provansvarig för ASC 890, som det svenska flygande systemet kallas.

Samverkan testas

Vid det gigantiska internationella provet, som genomförs två gånger om året, kontrollerar man samtidigt hela integrationen. Alla deltagare hjälps åt att analysera varandras funktioner och erfarenheterna återkopplas sedan i en databas som beskriver hur de olika plattformarna fungerar tillsammans.

– Vissa äldre plattformar implementerar till exempel bara delar av nya standarder. För att alla ändå ska kunna samarbeta bra måste operatörer och piloter veta vad som fungerar och inte innan de kommer ut i ett skarpt läge, säger Björn Wahlgren.

Det är första gången som Sverige deltar som aktiv provmedlem i det här sammanhanget. I våras genomfördes ett mindre prov mot den engelska motsvarigheten, AWACS E-3D. Det fungerade som en verifiering av att den svenska enheten var redo att delta som fullvärdig medlem i det pågående veckolånga provet.

Komplext prov med hög sekretess

– Det är utmaning och en lång procedur att genomföra ett sådant här prov med mycket IT-sekretess, hårdvara och krypton som måste på plats för att allt ska fungera. Nu när allt väl är på plats kan vi simulera mål och se att de hanteras på rätt sätt både av vårt system men också i samverkan med de övriga deltagarnas system, säger Björn Wahlgren.

Det blir varmt inne i ASC890-flygplanet när all utrustning körs med planet i hangaren. Tomas Pettersson, Försvarsmakten och Björn Wahlgren, FMV, bemannar operatörsplatserna under provet. Under provveckan går Björn Wahlgren och hans kollegor igenom i princip alla funktioner i systemen. Det handlar om ett provprogram på nästan 200 sidor.

– För att få vårt system fullständigt prövat mot Länk 16 måste vi flyga, men vi kan göra omkring 95 procent av proven på det här sättet utan att flyga. Det är ett jämförelsevis väldigt billigt sätt att göra de här erfarenheterna, säger Björn Wahlgren.

– Genom att samarbeta med andra länder lär vi oss otroligt mycket av varandra. Dels vad de använder för utrustning men även hur de använder sina system. Här finns det säkert också något som vi kan dela med oss av till andra. Oavsett om Försvarsmakten ska arbeta med Nato eller inte så är det här ett billigt sätt att testa våra system.

Fakta: Länk 16

Ägare: Nato. Användare köper utrustning och nycklar från USA eller Nato och integrerar i sin plattform.
Funktioner: Ledning, stridsledning, fritextmeddelande, luftläge, sjöläge och övervakning.
Säkerhet: Använder ett 50-tal frekvenser, störskyddat, krypterat.

Fakta: Björn Wahlgren

Jobbar med: Provingenjör ASC890.  
Utbildning: Mellaningenjör.
Ålder: 51 år.
Familj: Särbo, två barn.
Bor: Gammalkil utanför Linköping.
När jag inte jobbar: Är mycket i naturen, paddlar kajak, vandrar, håller på med kniv- och träslöjd, har bland annat byggt min egen kajak. Tycker om att resa, senast till Indonesien för att paddla.
Började på FMV: 2001.
Det bästa med att jobba på FMV: Jag gillar att arbeta nära verksamheten, nära flygplanet.
Den största utmaningen: Att förstå allting. Det är väldigt mycket med länkarna just nu med ny hårdvara, program, standarder och meddelandestrukturer.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-11-11 15:09. Uppdaterad: 2014-11-14 13:14. Ansvarig: Visa e-postadress.