Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / Tydligare beställarroll för Hå…

Tydligare beställarroll för Håkan

Hoppa till nyhetslistan

Lättare att jobba på resa, men längre ifrån verksamheten. Övergången från Försvarsmakten till FMV innebär både för- och nackdelar för Håkan Hansson. Vid årskiftet byter flygvapenkaptenen uniformen mot en tidsbegränsad anställning som yrkesofficer på FM-uppdrag vid FMV.

Håkan HanssonDet ligger ett oöppnat kuvert på Håkan Hanssons skrivbord på materielsystemkontoret hos Försvarsmakten i Linköping. Han har varit på tjänsteresa i några dagar men vet vad det vita C4-kuvertet innehåller innan han öppnar det.

– Det är brev med erbjudande om en tjänst på FMV.

I dag är Håkan Hansson Försvarsmaktens systemledare för Helikopter 14 och chef över en grupp med systemingenjörer, resursledare och tekniska bokförare.

– Vi har hela flygunderhållsbudgeten och företräder Försvarsmakten mot FMV och industrin.

Driftar Helikopter 14

Gruppen är det som kallas ägarföreträdarens representant och det är de som betalar ut pengarna för alla underhållsåtgärder och alla avtal som FMV har skrivit. Det mest utmanande med Håkan Hanssons arbete idag är den höga graden av interimslösningar i Helikopter 14-systemet.

– Det är så mycket som inte är färdigt. Det är en enorm utmaning med alla grader av ofärdiga lösningar som vi tar emot. Vi har helikoptrar som har stora restriktioner i vad de får göra, flera stora kontrakt på gång på underhållssidan för att ersätta de befintliga avtalen som löper ut nästa år.

Samtidigt ska Håkan Hanssons grupp sköta driften och hålla luftvärdigheten på en hög nivå. Det sker bland annat genom noggranna procedurer för hur de ska hantera fel som inte är beskrivna.

– När vi inte är på plats och tar hand om problemen utanför manualerna här så stannar det upp snabbt hos flygförbandet. Om vi väntar för länge med åtgärder så riskerar vi en normglidning ute på förbanden och då riskerar vi att användarna hittar egna fiffiga lösningar som inte alltid är så fiffiga långsiktigt. Därför är det viktigt att vi är snabba och effektiva så att det inte sker några olyckor.

Omväxlande arbete

Men det är tydligt att han trivs med sitt arbete, trots utmaningarna.

– Det bästa med jobbet är omväxlingen. Det är förhandlingar, diskussioner och utmaningar. Vi har en genuin hjälpsamhet inom gruppen som jag aldrig har varit med om tidigare. När man ställer upp för varandra och hjälps åt på det här sättet så blir det roligt att jobba.

Inför övergången till FMV har Håkan Hansson deltagit i flera informationsmöten. Han har också fått specifik information för personer som har arbetsledande befattning idag.

– MSK centralt har tagit arbetet med övergången, så att vi andra ska kunna jobba som vanligt med våra system. Dels ska alla regelverk skrivas om så att man flyttar ansvar mellan olika enheter. Så måste alla manualer för hur folk ska arbeta också skrivas om. Även om några på MSK blir kvar inom Försvarsmakten går de flesta över till FMV. Samtidigt vill man att det ska funka lika bra som idag, det är en utmaning.

Rollen förändras

Innan 1 januari 2015 ska Håkan Hansson få ytterligare utbildning i hur han ska arbeta.

– Jag vet att jag inte kommer ha personalansvar nästa år utan ska bli Fleet Manager. Det innebär att jag blir ansvarig för fortsatt luftvärdighet, drift och materielutveckling av Helikopter 14-systemet men inte för personalen. Det ansvaret tas över för någon som samlar personalen i alla helikoptersystem.

I och med att FMV tar över stora delar av MSK:s roll blir Håkan Hanssons beställarroll tydligare. Men än så länge kan han inte se att den nya organisationen blir övervägande bättre än den gamla.

För- och nackdelar

– Jag kan inte se att det finns stora fördelar med att komma till FMV. Vissa saker blir enklare, andra krångligare. Jag tror att de kommer att väga ut varandra. Vi har redan så mycket att göra, vi är dimensionerade för drift, inte för att både drifta, ta emot nya och bygga om redan mottagna helikoptrar samtidigt. Man tappar alltid tempo av omorganisation, oavsett hur goda föresatser det än är så är jag rädd för att det kommer bromsa oss i vårt arbete.

Men en stor fördel kan Håkan Hansson se.

– Som anställd av FMV kommer jag kunna komma åt mitt arbete under tjänsteresor. Så länge jag är anställd i Försvarsmakten måste jag spara paniken tills jag kommer till mitt skrivbord och kommer åt alla system.

Håkan är en av omkring 100 personer som vid årsskiftet går över från Försvarsmakten till FMV.

– Vi som kommer från Försvarsmakten kommer självklart att påverka FMV. När man mixar så här mycket folk så leder det till förändrad kultur. Förhoppningsvis till det bättre. Det viktigaste är att vi kommer ihåg vilka vi var i slutet på december och inte glömmer bort de kontakter vi hade, även om vi naturligtvis ska följa den nya organisationen.

 

Fakta: Håkan Hansson

  • Jobbar med: Systemledare för Helikopter 14, Försvarsmakten.
  • Utbildning: Flygtekniker och färdmekaniker i Flygvapnet, flygingenjörsexamen högskoleingenjör, majorskurs. Har även arbetat på teknikkontor och i stabsbefattningar.
  • Ålder: 47 år.
  • Familj: Ja, fru och vuxna barn.
  • Bor: Hackefors, Linköping.
  • När jag inte jobbar: Åker båt och wakeboard, jag älskar vattensport. Har en stuga på Västkusten som vi åker till mycket.
  • Började på FMV: Ska börja 1 jan 2015.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-12-16 13:15. Uppdaterad: 2014-12-16 13:40. Ansvarig: Visa e-postadress.