Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / Navigera med ettor och nollor

Navigera med ettor och nollor

Hoppa till nyhetslistan

En Svävare 2000 på väg ut för att verifiera det elektroniska navigeringssystemet.

Papperssjökort har funnits i fyra hundra år. Nu byter FMV ut dessa mot elektroniska system för navigering på Försvarsmaktens fartyg.

De kan ta sig fram på land, på hav och över is. Flytande på en luftkudde tar de sig fram på ställen där inga andra kan. Nu kompletteras Försvarsmaktens svävare med elektroniska sjökort.

Svävaren lyfter över marken och föraren Nils Karlén styr ut över ett gräsfält vid Berga Örlogsbas och vidare ut på Östersjön. Övergången mellan land och hav passeras omärkligt.
Svävare 2000
Med ombord är Johan Stjernberg från FMV:s enhet för marinförbandsmateriel. Han är projektledare på ECDIS-systemet, ett system som använder sig av elektroniska sjökort. Med dubblerade system behöver man inte ens ha papperssjökort kvar ombord. Om ett system fallerar så tar det andra över automatiskt.

Johan Sternberg pratar elektroniska sjökort- Idag ska vi verifiera navigationssystemet samt de system som är kopplade till det, gyro och GPS, att de fungerar och att de ger utslag när vi rör på oss. Sedan kommer vi att kontrollera radarns bild kontra kartbilden så att de överlappar varandra korrekt, säger Johan Stjernberg.

Mer än navigering

Försvarsmakten inför nu succesivt de digitala navigationssystemen på sina fartyg. Idag är det ett krav från Transportstyrelsen och från den militära Sjöinspektören, SjöI, att fartyg i yrkestrafik ska ha digital navigering. Och det finns många fördelar, det menar Lennart Karlsson som är chef inom marin sjösäkerhet på Försvarsmakten.

- De här systemen är som små ledningssystem där exempelvis skjut- och miljöskyddsområden finns inlagda i olika lager i systemet. Ändringar och uppdateringar slår också igenom så att man har den senaste versionen ute på fartygen. Och så underlättar de navigeringen.

Lennart Karlsson är mycket positiv till de elektroniska sjökorten, men pekar på den så kallade "elektroniska fällan", där felaktiga inmatningar och annat gör att man hamnar fel trots att systemen är bra.

ECDIS_svävarePassar bra till svävarna

- Det gäller att stämma av systemen regelbundet, det vill säga kolla hur säkert det är just nu. Då riskerar man inte att hamna fel.

Hur är det då att arbeta med elektroniska sjökort? Hans Frössén, som är en erfaren svävarförare, konstaterar att svävarna är förberedda för de här systemen och att de passar väldigt bra eftersom det är väldigt trångt i styrhytten.

- Allt som har med navigering att göra blir enklare. Exempelvis rör sig svävarna inte exakt efter utlagd kurs och det syns väldigt bra. Man blir bortskämd med den hjälp man får och det kan i värsta fall bli en nackdel om man en dag kliver över till ett enklare fartyg utan elektroniska sjökort. Men det är inget skäl att säga nej till den här suveräna tekniken.

______________________________________________

Fakta ECDIS:

Genom den internationella konventionen Saftey of Life at Sea (SOLAS kap 5, regel 19) kommer krav om elektroniskt sjökorts- och informationssystem (Electronic Chart Display Information System, ECDIS) på fartyg. För svensk del regleras detta i Transportstyrelsens författningsbeskrivning TSFS 2011:2. För Försvarsmakten har den Militära Sjöfartsinspektionen (SJöI) i RMS (Regler för Militär Sjöfart) infört krav på ECDIS. Dessa krav gäller för höghastighetsfartyg samt fartyg med bruttovikt över 1000 ton.

Med införande av två parallella ECDIS-system, master och backup, bortfaller kravet på att föra besticket i papperssjökorten. ECDIS möjliggör också att man kan planera flera olika rutter i förväg, ställa in säkerhetsdjup och att systemet varnar för åtgärder som kan leda till grundstötning, kollision med mera, och för sjökort som inte är uppdaterat.

Försvarsmaktens system, Warship ECDIS, möjliggör också ytterligare lager av information bland annat för att visa sjö- och undervattensmål enligt standard STANAG 4564.
Svävare 2000 på sjön

Fakta Svävare 2000:

Last: 50 passagerare eller 11 ton gods
Marschhastighet: 35 – 40 knop med full last. Max 50 knop olastad.
Räckvidd: 500 km med full last
Längd: 22,5 meter
Bredd: 11 meter


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-11-19 17:00. Uppdaterad: 2014-11-19 17:01. Ansvarig: Visa e-postadress.