Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / På jakt efter de verkliga drif…

På jakt efter de verkliga driftskostnaderna

Hoppa till nyhetslistan

Underhållsarbete på JAS 39För att jämföra de verkliga driftskostnaderna för ett materielsystem analyserar FMV kostnaderna över lång tid.

I utvecklingen av nya JAS Gripen E får inte underhållskostnaderna vara högre än tidigare versioner av stridsflygplanet. Det blev ett fall för LCC-teamet på FMV. De spårar upp de verkliga driftskostnaderna.

I avtalet om utvecklingen av den nya version E av JAS 39 finns ett krav på att driftskostnaderna inte får öka i jämförelse med tidigare versioner. Systemingenjören Ola Vinberg som arbetar med så kallade livscykelanalyser på FMV kopplades in för att analysera kostnaderna för drift och underhåll för de tidigare och den nya versionen av stridsflygplanet.

Ola Vinberg- För att kunna jämföra kostnaderna för olika system och påverka de framtida kostnaderna för drift och underhåll är det avgörande att alla inblandade är överens om vad man ska mäta och hur, säger Ola Vinberg.

Det är inte alltid helt enkelt. Han pekar på att det inte är definierat någonstans exakt vad som är drift- och underhållskostnader. Det närmaste man kommer är den uppdelning som finns i Försvarets handbok i driftsäkerhet.

Avgränsa på rätt sätt

Där delar man upp driftskostnader i personal- och bränslekostnader och underhållskostnader i kostnader för underhåll, reservmateriel, underhållsutrustning, underhållsdokumentation och utbildning av underhållspersonal.

- Här finns en del avgränsningsproblem, säger Ola Vinberg. Är grundutbildning av tekniker en underhållskostnad och ska ansvariga för materielsystemen i Försvarsmakten ingå i personalkostnaden för ett system.

Ett annat problem i utvecklingsarbetet med JAS 39 är var man ska avgränsa systemet, ingår till exempel vapen, flygdräkter med mera i systemet. Detta ligger ofta budgeterat på andra materielsystem men behövs för ett funktionsdugligt system.

Detektivarbete

- När man väl definierat drifts- och underhållskostnaderna gäller att bestämma hur stora de är för det befintliga systemet. Tyvärr är inte ekonomisystemen utformade för att fånga kostnaderna på det här sättet, så här blir det ett detektivarbete, säger Ola.

Kostnader för reservdelar och beställt underhåll går att spåra via systemen ESYM FU eller DU Web. Men när det gäller bränsleförbrukning går det bara att se hur mycket bränsle ett kompani eller motsvarande gjort av med totalt.

- Här får man låta kompanipersonalen göra en bedömning av vad som gått till respektive system. Och för exempelvis hangarer måste man till och med gå in i andra myndigheters ekonomisystem för att få reda på de verkliga kostnaderna, säger Ola.

Detta blir snabbt ohanterligt och en vanlig teknik i LCC-beräkningar är då att utesluta det som bedöms vara oförändrat.

Koncentration på kostnadsdrivarna

När man ersätter gammal teknik med ny innebär det ofta större möjligheter. Det kan till exempel innebära möjlighet att bära mer last, ha högre fart eller flyga längre tid utan att behöva tanka.

Då är det viktigt att välja om det är transporterad last, antal drifttimmar, antal genomförda uppdrag, antalet tillgängliga system eller något annat som man ska jämföra.

- Det är viktigt att tidigt välja ut vilka kostnadsdrivare man ska fokusera på och försöka att reducera kostnaderna där. För JAS 39 E är det motor, motmedel och landställ vi tittar extra på, säger Ola.

När man jämför ett moget system mot ett nyutvecklat är det också viktigt att man väljer en tidsperiod som är rättvis. Nya systemet har ofta låga underhållskostnader i början, för exempelvis nya Herkulesplan dröjer det 12 år innan första tyngre underhållet behöver göras, medan det för äldre plan görs tyngre underhållet var tredje år.
JAS 39


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-06-03 14:06. Uppdaterad: 2014-06-03 15:12. Ansvarig: Visa e-postadress.