Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / Helikopter 14 på väg mot full …

Helikopter 14 på väg mot full förmåga

Hoppa till nyhetslistan

När Kenny Meijer flyger den nya Helikopter 14 över skärgården i Blekinge konstaterar han att de många stödsystemen underlättar väldigt mycket för piloten. Foto: Ola Jacobsen.

Helikoptern lämnar ett spår av upprivet vatten i luften efter sig när den flyger västerut strax söder som Marinbasen Karlskrona på 20 meters höjd. Det är Försvarsmaktens nyaste helikopterresurs, en Helikopter 14, som genomför materielsystemprov i Karlskrona skärgård.

FMV:s leverans av Helikopter 14, eller NH90, som den kallas internationellt, har kommit fram till version D. Det innebär att många av de slutgiltiga förmågorna är på plats så att Försvarsmakten kan börja validera och så småningom använda dem full ut.

– Den första versionen som vi fick var i stort sett ett tomt skal. Syftet med den leveransen var att vi skulle få blära oss att flyga maskinen. Därför är det roligt nu när Helikopter 14D är här som har kraftigt utökad förmåga, säger Kenny Meijer, pilot.

Hkp 14 över vattenBra stödsystem underlättar

Han knappar in en stigning till 300 meter och 80 knops fart till autopiloten. Helikoptern stiger mjukt och är snabbt uppe i den önskade höjden och farten.

Innan helikopterflottiljens tredje skvadron i Ronneby fick helikopter 14 flög Kenny Meijer helikopter 10.

– Helikopter 14 är en säker och lättarbetad plattform med förbättrad avionik och betydligt förbättrade navigationssystem. Den mest påtagliga skillnaden för den som flyger är instrumenteringen, med glasskärmar istället för klockor. Styrsystemet är fly-by-wire, vilket ger mycket bättre stödsystem. Men även om helikoptern styrs elektroniskt har tillverkaren försökt efterlikna ett mekaniskt system så att folk som flugit mycket innan också ska trivas, säger han.

Skillnaden mot att flyga en äldre helikopter som Helikopter 10 är stor.

– Flygmässigt är 14 tacksam att lära sig flyga eftersom den har så bra stödsystem. Arbetsbelastningen på mig som pilot minskar i en helikopter som jag inte behöver lägga så mycket energi på att flyga. Navigationsdatorns lasergyron ger också väldigt bra autopilotprestanda, säger Kenny Meijer.

Två motorer ger många möjligheter

Den stora nyheten för piloterna är Helikopter 14:s många uppdragssystem.

– Jag upplever det som ett mer komplext system med fler delsystem, vilket är stimulerande i min roll. Både uppdragssystemen, EOS och väderradar är nyheter. Det är framför allt uppdragssystemen som tar min uppmärksamhet. Det finns lite knappologi som tar lite tid att lära sig att hantera. Det är konstruerat med fransk intuition, haha.

Helikopter 14 har ett kraftigt effektöverskott i drivsystemet och helikoptern kan förlora kraften från en av de två motorerna utan att det påverkar effekten nämnvärt.

– Med Helikopter 14 behöver jag inte nödlanda direkt om en motor stannar, som jag måste med till exempel helikopter 10. Det ger oss självklart fler möjligheter i hur vi kan använda systemet. Överskottet av effekt gör också självklart att vi kan lyfta mer, säger Kenny Meijer.

I dagsläget har helikoptern det mesta av utrustningen levererad. Men Försvarsmakten har inte förmågorna än. De håller på att utvecklas av Luftstridskolan och andra delar av Försvarsmakten. Just nu pågår en OPEval-process för att få igång alla förmågor. Det handlar delvis om att skriva reglemente för hur utrustningen ska användas.
Hkp 14 utanför Karlskrona


Läs om färdmekanikerns syn på Helikopter 14


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-12-18 13:00. Uppdaterad: 2014-12-18 13:18. Ansvarig: Visa e-postadress.