Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / Gamla reservdelssynder

Gamla reservdelssynder

Hoppa till nyhetslistan

En arbetsgrupp med personal från både FMV och Försvarsmakten har fått i uppdrag att hitta lösningar på problemen med reservdelar och utbytesenheter.En arbetsgrupp med personal från både FMV och Försvarsmakten har fått i uppdrag att hitta lösningar på problemen med reservdelar och utbytesenheter.

En armé marscherar på sin mage, sägs det. Det håller inte Mats Ström, chef för Logistiksystem på FMV, helt med om. Däremot fungerar inte det svenska försvaret utan reservdelar.

Mats StrömJust nu förändras spelreglerna mellan Försvarsmakten och stödmyndigheten FMV. FMV ska få ett större ansvar för försvarslogistiken och inte längre ”bara” köpa upp försvarsmateriel. Systemen ska fungera över hela livscykeln, tills de avvecklas, och det är numera FMV:s uppgift att se till att saker och ting fungerar.

Modern försvarsmateriel är komplicerade system. Delar slits och går sönder och då måste det finnas reservdelar på hyllan. Och det är det som är problemet.

Kunden är inte nöjd

Mats Ström konstaterar att FMV:s ”kund” Försvarsmakten inte är helt nöjd.

– Det pratas ganska mycket ute på förbanden om att det saknas reservdelar. Och nu när vi och Försvarsmakten börjar vända på stenarna så hittar vi brister. Sanningen om hur det fungerar är väl som vanligt mitt emellan, det mesta fungerar bra men det finns problem. Och finns det problem, blir ett fordon stående i verkstadskön för att det saknas ett luftfilter, så är det ytterst FMV:s problem, säger Mats Ström.

Både på FMV och på Försvarsmaktens förband finns många förklaringar till reservdelsproblemen. Några nämner FMV och Försvarsmakten själva, andra menar att det är datasystemens eller regeringens fel.

Inte bara PRIO:s fel

– Jag vill inte peka ut någon syndabock utan det är nog så att vi alla på något vis är skyldiga. En del av förklaringen är bristande underhållsberedningar när FMV anskaffade eller att det helt enkelt saknades pengar till reservdelar. Förut skulle ju grejorna inte användas heller, utan de skulle stå i förråd och då behövdes inte så många reservdelar. Och reservdelsbristen är inte enbart PRIO:s fel, men det är klart att när man inför ett helt nytt affärs- och lagersystem så underlättar det inte. Och 2012 då ny version av PRIO infördes, så minskades reservdelsanskaffningen medvetet en tid för att underlätta bytet av lagersystem. Vill man sammafatta så kan man säga att det är gamla synder som nu kommer tillbaks och biter oss i svansen, fortsätter Mats Ström.

Inte ett problem utan många

– Nu har vi börjat ta i de olika problemen på allvar. För det är inte ett enda problemkomplex utan flera, så vi måsta angripa reservdelsproblemen från alla håll, för alla olika system och för alla olika verksamheter. Det här är ett maratonlopp där vi måste vara uthålliga. Och samtidigt får vi inte gå och dra bena efter oss, avslutar Mats Ström.

FMV:s generaldirektör Lena Erixon har både internt och offentligt länge beskrivit reservdelsförsörjningen som ett av FMV:s viktigaste problemområden.

– Mats har helt rätt i allt han säger. Det här är inget som FMV och Försvarsmakten kan åtgärda över en natt men vi kan samtidigt inte bara stå och se på om fordon, flygplan och annat står stilla. Därför har vi satt igång på bred front, men vi måste samtidigt kunna vara flexibla och kunna göra snabba ryck när vi kan. Gamla reservdelssynder är svåra att åtgärda genast men går det att strömlinjeforma processerna och ta bort hinder så ska vi göra det. Och det är bråttom, avslutar Lena Erixon, generaldirektör FMV.

Så jobbar FMV med reservdelsbrister

Att köpa in reservdelar till försvarsmaterielsystem är alltid en avvägning mellan ekonomi och kraven på tillgänglighet. Att forma ett system där det aldrig uppstår brist på reservdelar är inte ekonomiskt försvarbart. Det påverkar också de ekonomiska förutsättningarna för andra system. Att ha det som Försvarsmakten och FMV har det för vissa system i dag är heller inte försvarsbart i längden. Det handlar om att hitta balanserade lösningar som alla kan leva med över tid.

Att förse Försvarsmaktens olika materielsystem med reservdelar är vanligtvis inget som tillfälliga arbetsgrupper arbetar med. Reservdelsförsörjning är försvarslogistik i vardagen. För FMV betyder det att det är alla verksamhetsområden som är inblandade; System- och produktionsledning, Anskaffning och logistik, Marknad & inköp, Förråd, service och verkstäder med flera. Men för att få extra fokus arbetar en speciell arbetsgrupp med de problem som finns just nu med utbytesenheter och reservdelar till JAS 39-systemet.

JAS 39Arbetsgruppen JAS 39 TF

I gruppen ingår personal från både FMV och Försvarsmakten. Uppdraget till arbetsgruppen är främst att söka lösningar på problemen med reservdelar och utbytesenheter till JAS 39-systemet på kort sikt. Gruppen ska också formulera en strategi för att inte FMV ska hamna i samma situation i framtiden, det vill säga identifiera orsakerna till problemen och att forma en reservdelsförsörjning till JAS 39-systemet som ger uthållig tillgänglighet på flygplanen.

Tidplanen för gruppens arbete sträcker sig till 1 juni 2015.

JAS 39 TF-gruppen leds av Försvarsmakten och FMV:s representation leds av chefen för FSV Resmat Tommy Franck.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-03-27 13:44. Uppdaterad: 2014-03-27 14:13. Ansvarig: Visa e-postadress.