Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / FMV testar komplext fartyg

FMV testar komplext fartyg

Hoppa till nyhetslistan

HMS Helsingborg är en av fem Visbykorvetter. Efter intensiva tester under våren lämnar FMV nu över fartyget till Försvarsmakten. Se videoklipp från testerna.

På 72 meter fartyg ryms mängder med funktioner. Korvetten HMS Helsingborg är späckad med utrustning för att klara en rad olika uppdrag. Bland annat minröjning, ubåtsjakt och ytstrid.

En dov smäll hörs och fartyget gör en kraftig gir. Samtidigt faller facklor ner vid sidan av fartyget. Det handlar om motmedel. Ett sätt för ett örlogsfartyg att skydda sig mot fientliga attacker. Det kan vara en robotmålsökare som har siktat in sig och nu gäller det att få den att släppa.

Det här är ett i raden av prov som FMV har genomfört under våren Visbykorvetten HMS Helsingborg. I mitten av maj ska fartyget tillbaka till Försvarsmakten. Med 65 nya installationer under vintern har FMV lyft HMS Helsingborg till den senaste versionen av fartygstypen. Version fem.

Det har inneburit komplettering av vapensystem, minröjningssystem och uppgradering av programvara till vapen- och ledningssystem samt skeppstekniska installationer.

Kvalitetskontroll

För att kontrollera att systemen fungerar som de ska och att de fungerar tillsammans har FMV tillsammans med marinens provturskommando gjort en lång rad tester.

- Vi provar övervaknings- och säkerhetssystem vid kaj, säger Nils Grandin, provledare för Visbykorvetterna vid FMV. Under hela våren har vi sedan i olika omgångar gjort provturer till sjöss för att kontrollera att den installerade utrustningen är rätt i förhållande till den tekniska kravspecifikationen och att den fungerar som det är tänkt.

Och det är omfattande tekniska system som har provats. Bara drift- och manöversystemen ombord hanterar cirka 15 000 signaler från olika sensorer.

FMV genomför prov med HMS Helsingborg

Prov i tre steg

Men eftersom fartyget är rustat för att klara en rad olika uppdrag, från minröjning och ubåtsjakt till ytstrid, finns det mängder med teknik ombord som inte rör själva driften av fartyget.

De systemen provas först i fabrik, sedan provas de vid kaj så att de fungerar efter att de är installerade ombord och därefter provas systemen till sjöss.

- Till sjöss börjar vi med funktionella prov och därefter går vi igenom systemens hela funktion. Det här gör vi för att kontrollera att de uppfyller vår kunds, Försvarsmaktens, krav, säger Nils Grandin.

Flera delsystem samverkar

Johan Krusell FMVEn av de funktioner som FMV provat under våren på HMS Helsingborg är funktionen luftförsvar. Den funktionen omfattar flera delsystem som radar, sikte, pjäs, fartygets signatur och motmedelssystem. Motmedelssystemet är funktioner som ska haka av robotmålsökare som har låst på fartyget.

- Vi provar genom att följa mål i luften och på ytan och ser om pjäs, eldledning och spaningsradar fungerar ihop i ledningssystemet. Sedan avslutar vi med skjutprov mot målen, säger Johan Krusell, teknisk provledare för korvetterna på FMV.

HMS Helsingborg är ett så kallat smygfartyg med mycket låga signaturnivåer, radarmässigt, magnetiskt och hydroakustiskt. Det gör det svårupptäckt på radar och med värmekamera över ytan samt med sonarer och minsensorer under ytan. I samband med provturerna har FMV även gjort omfattande mätningar av fartygets signaturer.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-05-14 11:39. Uppdaterad: 2014-05-14 13:33. Ansvarig: Visa e-postadress.