Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / FMV testar Länk 16

FMV testar Länk 16

Hoppa till nyhetslistan

Det svenska lednings- och radarflygplanet ASC 890 kommer att användas som Länk 16-plattform vid tester med Nato i höst.

FMV förbereder nu för ett prov med Länk 16 där lednings- och radarflygplanet ASC 890 kopplas upp mot den brittiska motsvarigheten E-3D. Länk 16 används för säker datakommunikation mellan olika militära enheter inom Nato.

I höst kommer FMV att genomföra ett skarpt Länk-16 prov med Natos Tactical Data Link Interoperability Testing Syndicate (TDLITS). Det blir första gången som Sverige deltar i den typen av prov.

För att få delta som aktiv deltagare och få ut så mycket som möjligt av det enda provtillfället var FMV tvunget att visa att det svenska lednings- och radarflygplanet ASC 890 är en stabil Länk 16-plattform.

Joachim Ottosson FMV- Vanligtvis får man vid första provtillfället bara vara med som passiv deltagare, för att inte riskera att störa provet för de andra. Eftersom vi enbart har uppdrag att genomföra ett enda prov är det viktigt för oss att få delta aktivt. Och då måste vi vara riktigt bra förberedda, säger Joachim Ottosson, delprojektledare för radar och ledningssystem i projektet.

Som en del av förberedelserna genomförde FMV nyligen ett för-test. Det gick till så att en ASC890, placerad i hangeren vid FMV:s provplats på Malmen i Linköping, kopplades upp mot brittiska Royal Air Force testrigg för deras flygande ledningscentral, E3-D, i England. Grundläggande prov genomfördes genom att Länk 16-meddelanden utbyttes mellan plattformarna.

- Vi kunde se hur de fungerar tillsammans och kunde verifiera att vi kan samverka och utbyta information.

Provet har lett fram till att svenska ASC 890 nu är godkänt för att genomföra TDLITS-provet som aktiv deltagare i höst.

Vi har lärt oss väldigt mycket och framför allt visat att ASC 890 är en stabil Länk 16-plattform. Och vi är väl förberedda när vi går in i det skarpa provet i höst, säger Joachim Ottosson.

Interiör i radarspaningsplanet ASC 830
Interör med operatörsplatserna i det svenska lednings- och radarflygplanet ASC 890.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-05-23 17:23. Uppdaterad: 2014-05-26 10:46. Ansvarig: Visa e-postadress.