Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / FMV provar nödfrigöringssystem

FMV provar nödfrigöringssystem

Hoppa till nyhetslistan

Med ett plask träffar helikopterattrappen vattenytan i bassängen och sjunker. Efter en kort stund kommer besättningen upp till ytan. – Vi provar ett nytt kroppsskydd och ett nytt nödfrigöringssystem för kabinpersonal, säger Michael Krüger, helikopterprovflygare vid FMV.

Vid Falck Safety Services anläggning i Esbjerg, Danmark, utbildar Försvarsmakten sin helikopterpersonal i Helicopter Underwater Escape Training, det vill säga hur man evakuerar en helikopter vid landning i vatten.

– Det är en stor anläggning, med en helikopterattrapp som sänks ned i en bassäng. När Försvarsmakten är där och utbildar sin helikopterpersonal har vi ibland möjlighet att samordna det med vår provverksamhet. Vi använder anläggningen tillsammans och får in några moment med vår provbesättning, säger Niklas Lindström, ställföreträdande chef för FMV Test & Evaluering Luft.

Provingenjörerna Mona Träff och Peter Edman, FMV, ansvarade för upplägg och provgenomförande.  Här förbereder Peter Edman uppdragsspecialist Jonas Degermark inför provningen. Foto: Niklas Lindström, FMV.Här genomförde FMV Test och Evaluering, den 9-10 april, prov med kompletteringar till den ordinarie personburna utrustningen. Dessa var ett kroppskydd och ett nytt nödfrigöringssystem, som efter ett godkännande kan möjliggöra användning i Helikopter 15 och Helikopter 16. Provningen var en del i en mer omfattande provning och avsåg delmomentet evakuering av helikopter i vatten.

– Det är en otroligt bra anläggning i Esbjerg och instruktörerna från Försvarsmakten är jätteduktiga. Det känns tryggt att ha dem med sig om det är något som skulle tjorva när man sitter där nere under vattnet, säger Michael Krüger.

Stegvis provning

Kroppsskyddet har tidigare provats i begränsad omfattning för att kunna täcka ett akut behov vid insats. Nu genomförde FMV en kompletterande provning som omfattade samtliga besättningsroller som förekommer i kabin på Helikopter 15. Samtidigt testades nödfrigöringssystemet MURA. Syftet var att prova och bedöma eventuella risker, men även påverkan på besättningens arbetsuppgifter och komfort i samband med bruk av utrustningen. Momenten som genomfördes berörde evakuering ur helikopter i vatten samt efterföljande åtgärder, som till exempel äntring av livflotte.

– Provningen sker stegvis. Först badar vi med kroppsskydden på och kollar att vi har bra flytläge. Sedan tar vi oss upp i flottar. Vi provar också kroppsskyddet med olika uniformstyper på oss. Då kan det till exempel visa sig att om man har sommaruniformen på sig, behöver man kanske lösa ut flytvästen för att flyta, berättar Michael Krüger. 

Evakuering

Provflygare Michael Krüger redo för badprov. Foto: Niklas LindströmNär de första stegen är avklarade övergår man till momenten som rör evakuering ur helikoptern. Provflygarna sätter sig i helikopterattrappen, som kallas dunker, tillsammans med tre instruktörer. I bassängen väntar två dykare som kan hjälpa till om det blir problem.

– Även här tar vi det stegvis. Först åker vi ned i vattnet med dunkern rättvänd och tar oss loss och ut genom att göra vissa handgrepp. Nästa gång vänds dunkern upp och ned när den sänks ned i vattnet. Och i slutet gör vi en så kallad cross cabin, det vill säga att man ska ta sig ut ur någon annan utgång än sin egen. Det kan vara längre bakåt i kabinen eller genom en annan nödutrymningsväg, säger Michael Krüger.

Vad tänker du när du sitter där, fastspänd under vattnet?

– Jag tänker mest på vilka handgrepp jag ska göra för att komma loss och ta mig ut. Men jag minns första gången jag gjorde det här, det var i Stavanger i slutet av 90-talet. Jag satt fastspänd upp och ned i vattnet och tänkte: hur kunde det bli så här? Då var jag betydligt mer nervös, eftersom det var något jag aldrig gjort förut. Men nu tycker jag att det är roligt, säger han.

Proverna visade att både kroppsskydd och nödfrigöringssystem fungerade bra.

– Det fungerade förträffligt bra. Men man hittar ju alltid detaljer, någonting som ska sitta annorlunda. Och det är ju därför man gör testerna, säger Michael Krüger.

Skarp miljö

Det nya nödfrigöringssystemet ska i första hand integreras i bärsystem PSGC, Primary Survival Gear Carrier, för bruk i Helikopter 16. Provningen i Danmark omfattade också en förstudie för att undersöka om frigöringssystemet även skulle vara kompatibelt med en framtida sittsele.

– Proven genomfördes som planerat och vi tar nu fram en rapport. I stort fungerade allt väldigt bra. Det är lite småjusteringar som behöver göras. Som en bieffekt av själva provningen hittades till exempel att föreskriven montering av nödluftslang och munstycke inte var optimalt. Detta påvisar vikten av att prova i så skarp miljö som möjligt innan FMV levererar ut materiel till Försvarsmakten, säger Niklas Lindström.

Foto och film: Niklas Lindström, Mona Träff.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2014-05-07 10:25. Uppdaterad: 2014-05-08 14:52. Ansvarig: Visa e-postadress.