Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2014 / Explosivt på robotverkstaden

Explosivt på robotverkstaden

Hoppa till nyhetslistan

Robot 15 testas i robothallen. Christer Hultberg, robottekniker, kontrollerar bland annat roderutslag, att apparaterna i roboten gör sitt jobb samt att lufttrycket är rätt (300 bar). Robot 15 testas i robothallen. Christer Hultberg, robottekniker, kontrollerar bland annat roderutslag, att apparaterna i roboten gör sitt jobb samt att lufttrycket är rätt (300 bar).

Bunkern är stängd och låst, området avspärrat och bevakat. Robotteknikerna, som tidigare demonterat startraketer, verkansdel och pyroteknik, ska nu sluttesta roboten.

På robotverkstaden gör man också underhåll av Robot 15 åt polska marinen. Här hämtar landstigningsfartyget ORP Torun de polska robotarna efter den senaste översynen på Muskö, som var klar nu i november.– Säkerheten är viktig när man jobbar med explosiva ämnen. ”Memento te mortalem esse”, kom ihåg att du är dödlig, säger Lennart Larsson, chef för robotavdelningen på FMV:s marinverkstad Muskö.

Strax utanför berget, avsides från annan verksamhet, ligger robotavdelningens verkstad dit robotar av typ Robot 15 och Robot Insidan av en tub, med deflektorer närmast i bild. De skyddar tuben vid avfyrning av roboten.17 lämnas in för kalenderbundet underhåll, som genomförs med 18 månaders intervall.

– Här demonterar vi bort alla explosivämnen, vingar, stabbe och formkåpor innan roboten förs vidare till robothallen för underhåll, säger Lennart Larsson.
Robot 15
Max åtta personer får vistas i verkstaden när de explosiva ämnena tas bort, de är inlåsta och området avspärrat. Eftersom det dessutom krävs bevakning, så att inga obehöriga kan komma i närheten och bli skadade om något skulle hända, arbetar man i så kallade kampanjer.

– Vi river till exempel tio robotar på en vecka. Sedan gör vi det jobb som inte behöver bevakning. Därefter sätter vi ihop alla Lennart Larsson (till vänster) och Christer Hultberg. robotarna igen under bevakning. Genom att jobba på det här sättet sparar vi in på bevakningskostnader.

Flygning med målpåhak

Efter en cykeltur in i berget når man robothallen. Här sitter robottekniker Christer Hultberg vid ett stort bord med flera datorer. En robot hänger i testutrustningen strax bredvid. Christers datorer är kopplade till roboten och han simulerar flygning med målpåhak.

– Jag provar bland annat roderutslag och testar målsökaren med magnetron. Magnetronen är den del av roboten som gör mikrovågor för radarsök. Mikrovågorna skickas ut genom en antenn mot målet och reflekteras sedan tillbaka till roboten. När man ”färskar” magnetronen sänder man under tio minuter så att man bränner bort den beläggning som bildats under året för att inte få kortslutning.

Under testet, som tar en och en halv timme, kollar han att allt fungerar som det ska eller om något behöver bytas.

– Det är roligt att göra felsök för det är ju det som gör att man lär sig något nytt, säger Christer Hultberg, som arbetat här sedan 1990.

Högre krav på tuben

Förutom underhåll på själva roboten gör man i verkstaden också underhåll på tuben, som roboten förvaras i ombord på fartygen och i ammunitionsförråd.

– På de vanliga korvetterna förvaras robot i tub uppe på däck. Men på Visby-korvetterna förvaras de i tub under däck. Det ställer högre krav på tuben och kräver en hel del modifieringar av bland annat tuben, lucksystemet och avgassystemen.

- Men även sådana saker som var tätningarna ska sitta. Vi har jobbat med integreringen av robotsystemet på Visbykorvetterna sedan 2006. Det har varit ett komplicerat jobb där vi har haft en del svårigheter. Men nu är det på rätt spår, säger Lennart Larsson.

Breda kunskaper

På robotverkstad Muskö jobbar i dag nio personer. Att de är så få gör att arbetsuppgifterna varierar väldigt.

– Man måste vara ganska bred i sina kunskaper. Ena dagen byter man komponenter och kretskort och jobbar med tekniskt avancerade system, nästa dag kryper man runt i tuben och torkar fett eller målar, säger Lennart Larsson.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2013-12-04 12:53. Uppdaterad: 2013-12-04 13:34. Ansvarig: Visa e-postadress.