Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2013 / Slutspurt för Helsingborg

Slutspurt för Helsingborg

Hoppa till nyhetslistan

Visbykorvetten HMS HelsingborgHMS Helsingborg är den fjärde av fem Visbykorvetter som uppgraderas till senaste version.

Efter en rad kompletteringar av de tekniska systemen ombord på Visbykorvetten HMS Helsingborg kommer FMV att genomföra tester för att se om fartyget klarar de krav som gäller för den senaste versionen, version fem.

Stefan SvenssonVid en kaj i Karlskrona ligger HMS Helsingborg, en av fem Visbykorvetter. Efter två och ett halvt års aktiv tjänst hos Försvarsmakten är hon inne för uppgradering.

Flera delsystem har installerats, andra system har uppgraderats, och nu pågår driftsättning och provning av allt från släcksystem till vapensystem.

- De system som våra underleverantörer levererat integreras nu i fartyget. Dessutom så uppgraderas även fartyget. Det här kommer att lyfta fartyget till den senaste versionen, version fem, ifrån den tidigare version fyra, säger FMV:s projektledare Stefan Svensson.

Många installationer

I den här uppgraderingen som FMV kallar SP finns en lista på 65 installationer som nu bockas av en efter en, allteftersom leverantörerna, med Thyssen Krupp Marine Systems AB (tidigare Kockums AB) i spetsen, ger klarsignal att de är klara med sitt jobb.

- Vi gör tester vid kaj där leverantörerna visar att deras system fungerar som de ska. Det är övervaknings och säkerhetssystem som testas vid kaj, men även för andra system görs en första Bilder från arbeten ombord på HMS Helsingborgtest vid kaj innan de provas slutligt till sjöss, säger Stefan Svensson.

I januari väntar tester till havs. Med hjälp av besättningen från provturskommandot tar FMV ut HMS Helsingborg för verifiering och validering av systemen.

I klartext betyder det att FMV kontrollerar att den installerade utrustningen är rätt i förhållande till den tekniska kravspecifikationen och att den fungerar som det är tänkt.

- För att få en känsla av omfattningen av de här tekniska systemen kan jag nämna att 15 000 signaler från olika sensorer hanteras, bara av drift- och manöversystemen ombord, säger Stefan Svensson.

Prov vid kaj och till sjöss

Eftersom fartyget är rustat för att klara en rad olika uppdrag, från minröjning och ubåtsjakt till ytstrid, finns det mängder med teknik ombord som inte rör själva driften av fartyget.

De systemen provas först i fabrik, sedan provas de vid kaj så att de fungerar efter att de är installerade ombord och därefter provas systemen till sjöss.

- Till sjöss börjar vi med funktionella prov och därefter går vi igenom systemens hela funktion. Det här gör vi för att kontrollera att de uppfyller vår kunds, Försvarsmaktens, krav, säger Stefan Svensson.

Ett exempel som visar på komplexiteten i det FMV provar är funktionen luftförsvar.

Den funktionen omfattar flera delsystem som radar, sikte, pjäs, fartygets signatur och motmedelssystem, det sistnämnda är funktioner som kan lura anfallande vapensystem.

De här delsystemen provas tillsammans så att de uppfyller kraven för funktionen luftförsvar.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2013-12-19 14:00. Uppdaterad: 2013-12-19 14:00. Ansvarig: Visa e-postadress.