Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2013 / Obemannad teknik ger överblick

Obemannad teknik ger överblick

Hoppa till nyhetslistan

Obemannat flygplanObemannade flygsystem ger snabb och aktuell information om läget. Foto: Kim Svensson FM.

Även om det idag är den civila marknaden som driver utvecklingen av obemannade system har militären mycket att vinna på tekniken. Med obemannad teknik i ledningssystemen kan militära beslutsfattare få sekundsnabb överblick över en insats i realtid. Det visar FMV:s framtidsspaning Teknisk prognos.

Bilar som parkerar sig själva, system som övervakar och styr hemmet från andra sidan jorden, drönare som inspekterar kraftledningar efter en storm. Användningen av obemannade system ökar i hela världen. Men med undantag för USA är användningen framför allt ickemilitär och civila tillämpningar driver utvecklingen av obemannade system.

Rickard Nordenberg, strategiska rådgivare  flyg och rymd, FMV.– Det vi ser är bara början. Numera går det exempelvis att ladda ner en applikation till en mobil för att fjärrstyra spisen, belysningen och värmesystemet hemma, säger Rickard Nordenberg, FMV:s strategiska rådgivare om framtida teknik inom flyg och rymd i rapporten Teknisk prognos 2012.

Logistikområdet bedöms ha stor drivkraft att driva på utvecklingen mot obemannade funktioner och farkoster, främst av lönsamhetsskäl. Miljökrav är en annan drivkraft för att låta tekniken svara för en optimerad energiförbrukning.

Nya uppgifter kan skapa möjligheter 

Men trots att användningen av obemannade system ökar starkt på civila marknader går det trögare inom de militära.

– Den strategi som statsmakterna anger för att anskaffa system till Försvarsmaktens insatsstyrkor innebär att man i första hand ska utnyttja och vid behov anpassa befintlig materiel. Det är ett mönster som flera nationer följer, och som oftast är en utväg när det ekonomiska utrymmet krymper. Det kan göra det svårt att snabbt implementera ny teknik, säger Rickard Nordenberg.

Men i samband med förändrade uppdrag skapas möjligheter till utvecklingssprång.

– Det är Försvarsmaktens uppgifter som måste styra utformningen av olika system. Det kan uppfattas som lite fyrkantigt och inte så innovativt. Men när uppgifterna förändras så uppstår ibland nya möjligheter.

När Försvarsmakten till exempel får ökad tyngdpunkt mot territoriella uppgifter så behöver ny teknik värderas mot befintlig. I den analysen ingår att studera om effekten kan utvecklas med obemannade system.

– Med en minskad organisation och uttunnad geografisk närvaro av våra förband så kan mycket väl obemannade system bli relevanta. Sverige ligger där det ligger som en långsmal landremsa som motsvarar sträckan från Ystad till södra Italien. Ambitionen är att ha koll på läget i alla skeden från normalbilden till kriser och konflikter. För en geografiskt begränsad organisation kan obemannade system bli ett kraftfullt verktyg för övervakning, säger Rickard Nordenberg.

Människans roll

En viktig aspekt för acceptansen av obemannade system är att förstå människans roll.

– Den obemannade tekniken är faktiskt bemannad. Det finns alltid en operatör någonstans i kedjan som kan kontrollera tekniken, säger Rickard Nordenberg.

I takt med att den obemannade tekniken mer och mer blir en del av vår vardag blir den lättare accepterad även inom militären.

– När dagens 15-åringar söker till försvaret har de ett annat synsätt på hur teknik kan användas. Dagens pilotgeneration är formad för att använda dagens system. För att göra det på ett annat sätt krävs människor med ny kunskap och utbildning. Begreppet att flyga blir för den nya generationen inte att sitta i lådan, eftersom den kör sig själv, säger Rickard Nordenberg.

Snabb information om läget

Obemannade system kan användas för att skapa bästa möjliga informationsläge. Det ger förutsättningar att agera snabbare och mer precist än en motståndare. Bättre beslutsunderlag skapar möjlighet till väl avvägda insatser. Obemannad teknik kan bidra till att insatsförbanden kan skapa bra och aktuell information om läget och snabbare omsätta informationen till beslutsunderlag.

Förr kunde det ta dygn mellan att något hänt till att ledningen uppfattade detta och kunde göra något åt det. När obemannade farkosters sensorer länkar in information i nära realtid oavsett avstånd så ökar med ens möjligheter att snabbt utvärdera informationen och agera.

– På övningsfältet hemma väntar sällan stora överraskningar. Det svåra är att öva för det som inte är förutsägbart. För svenska förband i internationella insatser som i Afghanistan har obemannade system medverkat i taktikutvecklingen. Jag tror vi ser början på en förståelse för obemannad teknik och dess fördelar. När fler människor behärskar tekniken så mognar även kraven på hur den ska användas. Ungefär som att bilen parkerar sig själv. När man börjar kunna ställa krav har man förstått systemen, vad de kan göra och vad de inte kan göra.

Idag dominerar de amerikanska drönarsystemen den militära användningen av obemannade system.

– Vi förutser att de här systemen kommer att finnas i drift åtminstone till bortom 2030 och påverka den tekniska utvecklingen för lång tid framöver. Men bortsett från det kommer vi även att se obemannad teknik etableras inom ledningsområdet. Här ligger den stora potentialen i maskiner som kan prata med andra maskiner. Därmed blir det möjligt att snabbt behandla ofantligt stora informationsmängder och presentera dem för operatörerna på ett begripligt sätt.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2013-04-24 11:37. Uppdaterad: 2013-04-29 15:11. Ansvarig: Visa e-postadress.