Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2013 / Uppdrag motorrenovering

Här lägger FMV:s experter pussel – med 12 000 bitar

Hoppa till nyhetslistan

Motorrenovering i SkövdeKristoffer Norström vid Markverkstaden i Skövde sätter ihop en insprutningspump till en Leopardmotor. Foto: Ola Jacobsen.

Växellådan i stridsvagnen Leopard består av upp emot 12 000 delar. För att hålla uppe kompetensen hos personalen renoverar FMV:s markverkstad i Skövde just nu motorer och växellådor som den danska försvarsmakten använt i sina Leopardvagnar i Afghanistan.

bilder från markverkstaden i SkövdeSedan 2000 när Markverkstaden i Skövde började renovera motoraggregat till Leopard, alltså paketet med motor och växellåda, har verksamheten stadigt vuxit sig större.

Medan den svenska försvarsmakten inte använder sina stridsvagnar fullt ut på senare tid och därför inte har så stort behov av renovering, renoverar FMV motorer och växellådor till våra nordiska grannländer.

Tack vare avtal som var en del i anskaffningen av Leoparden, och med hjälp av FMV:s enhet AK Mark, så har supportavtal kunnat skrivas med tysk industri. Genom det avtalet kan FMV hjälpa de nordiska kunderna Norge, Danmark och Finland.

– Det behövs kvalificerad personal för renoveringen så det har varit bra att kunna göra det här för att behålla kompetensen, säger Magnus Andersson, Markverkstadens kontaktperson mot den danska försvarsmakten.

Allt på ett ställe

Markverkstaden i Skövde tar emot hela motoraggregat, medan andra verkstäder kräver att brukaren själv delar och skickar motorn till ett ställe och växellådan till ett annat.

– Vi sköter allt, vilket är en fördel för kunden som bara behöver stoppa det nyrenoverade paketet i sin stridsvagn och köra iväg. Dessutom har vi betydligt kortare leveranstider, säger Magnus Andersson.

De danska växellådorna som verkstaden arbetar med nu har utsatts för stora påfrestningar under insatsen i Afghanistan.

– Det är tuffare i den södra region där danskarna varit så deras material får gå väldigt hårt, säger Magnus Andersson.

När växellådor kommer in gör man en bedömning av skick och renoveringsbehov.

– Om man har ett haveri inne i växellådan är man tvungen att riva hela växellådan för att städa rent från spånor. Oftast slutar städningen med en helrenovering. Vi jobbar efter tillverkaren Renks åtgärdslista vad man ska göra och vilka delar som ska bytas efter vissa timuttag.

I fallet med de danska lådorna blir det ofta helrenovering. De har fått gå på hög effekt i värme och sand.

Nytt arbetssätt blev effektivare

I takt med att uppdragen från de nordiska grannländerna vuxit har verkstaden anpassat sitt arbetssätt för att möta de nya kraven.

– När renoveringsvolymerna ökade bad vi teknikerna fundera på hur de kan jobba för att klara av att leverera på den här nya nivån, säger Magnus Andersson.

Resultatet blev ett skifte från ett arbetssätt där tekniker tog en låda genom hela renoveringen till en effektivare linjeproduktion.

– Genom att låta var och en fokusera på delmoment skulle vi kunna få flera lådor genom processen på kortare tid utan att förlora i kvalitet. Teknikerna har själva fått bestämma hur arbetet organiseras och det funkar väldigt bra.

Helhetskoll ger trygghet

I provcellerna kontrolleras motoreffekt och växellådans funktion, styr- och bromskrafter mäts så att de har rätt värden. Där aggregatet även består av hydraulsystem så justeras även detta till rätt tryck.

Provcellen för Leopardaggregatet är den enda som finns i Norden. När hela paketet är inställt, testat och klart är det bara att köra igång. Den här unika helhetskontrollen är värdefull för Försvarsmakten.

– När Försvarsmakten använder utrustning långt bort så räknar man med att den ska fungera när den kommer fram. Det får inte vara så att de får flyga hem grejerna igen och bogsera fordonet för att det inte fungerar. Det är ju allvar, det måste fungera direkt. Och det gör det om det varit hos oss, säger Magnus Andersson.

FMV:s verkstad i Skövde renoverar inte bara motorer och växellådor till stridsvagnar utan arbetar även med till exempel elverk och pumpmotorer. Livsviktiga hjälpmedel under insatser i utsatta och svårtillgängliga områden.

Fakta Motoraggregatrenovering

En verksamhet vid verkstaden är att man renoverar utbytesenheter av motorer, växellådor och slutväxlar för bland annat Leopardsystemet.

Hittills har verkstaden renoverat tiotals växellådor, motorer, kompletta motoraggregat och mindre enheter som kylare och kylfläktar till danska och finska armén.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2013-10-02 15:47. Uppdaterad: 2013-10-04 15:50. Ansvarig: Visa e-postadress.