Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2013 / Ny fas för Gripenprogrammet vi…

Gripenprogrammet tar sats inför nya utmaningar

Hoppa till nyhetslistan

En ny organisation och nya arbetssätt har lagt grunden för arbetet inom FMV:s enskilt största verksamhet - Gripenprogrammet.

– Den nya organisationen har förutsättningar att fungera bra, det är nyttigt för oss att bli omskakade litegrann. Det är ingen enorm skillnad mot tidigare, men man ska inte heller ändra allt för ändrandets skull, utan mer skruva där det är mest angeläget, säger Magnus Jelldal, som jobbar med affärssamordning inom Gripen vid FMV.

Efter ett möte nyligen där Dan Averstad, chef för Gripenprogrammet, pratade om var man är nu och hur man kommer att jobba framöver beskriver Magnus Jelldal stämningen inom programmet som bra och förväntansfull. Grunden är lagd för hur man ska arbeta med alla modeller av JAS 39 Gripen.

– Det är skönt nu när det är bestämt hur det ska vara och att vi vet vart vi ska,
säger han.

Fortsatt fokus på C-versionen

JAS 39 Gripen finns i flera versioner, version C/D är den som används i Försvarsmakten idag, medan version E är framtiden.

– Under en period har det helt naturligt varit stort fokus på version E, men det är samtidigt jättemycket krav på exempelvis strategi vad gäller version C/D. Jag tror att många som jobbar med C/D var lite oroliga för att vi med ny chef och ny organisation skulle tappa bort arbetet med version C/D, men så har det inte blivit.

– Att Gripen C/D fungerar är otroligt viktigt eftersom det är den version som kommer att vara svenska flygvapnets ”ryggrad” en bra bit in på 20-talet. Dessutom har vi de tre exportkunderna, Thailand, Ungern och Tjeckien, som också använder Gripen, och en väl fungerande C/D är den bästa marknadsföring Gripen kan få.

Affärssamordning – ny roll

Magnus Jelldal har arbetat som delprojektledare inom Gripen i drygt tio år.

– De senaste åren har jag jobbat mer och mer med kommersiella frågor mot industrin. Till stor del har mitt arbete handlat om affärsfrågor och förhandlingar med Saab, bland annat var jag inblandad i förhandlingarna inför försäljningen av Gripen till Thailand och Schweiz.

I den nya organisationen arbetar han med affärssamordningsfrågor.

– Jag flaggade för att jag ville hålla på med affärsfrågor på heltid och att jag såg behovet av en sådan roll. En av de saker som är bra med FMV är att om man vill och visar resultat så får man ansvar. Inom Gripenprogrammet har vi också anammat FMV:s mål om att flytta gränsdragningen mot industrin, och lämnat skruv och mutter-jobben till dem. Det tycker jag är bra, men det ställer stora krav på att vi skriver bra avtal.  

Nu ser han fram emot att jobba vidare i den nya organisationen.

– Vi har gjort vår resa. Vi har satt vår organisation, nu behöver vi bara skruva lite på den, säger han.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2013-12-10 07:50. Uppdaterad: 2013-12-10 11:28. Ansvarig: Visa e-postadress.