Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2012 / Tung upphandling till norska o…

Tung upphandling till norska och svenska försvaret

Hoppa till nyhetslistan

FMV testar hur pass väl tolv tunga hjulfordon från fyra olika tillverkare uppfyller upphandlingskraven.

Många lastbilar kommer att upphandlas inom det tioåriga ramavtal som FMV och norska FLO ska teckna med en lastbilstillverkare. Tolv olika fordonsvarianter inklusive underhåll ingår. Just nu pågår tester och utvärdering.

Testledare Roger Larsson Solen strålar över västgötaslätten när ett muller bryter stillheten. En lastbil närmar sig i hög fart, plötsligt gör chauffören en snabb undanmanöver och den max-lastade bilen kränger till och slingrar sig mellan koner, för att sedan fortsätta rakt fram igen. Vi är på FMV:s provbana utanför Skövde där testteamet utsätter tolv tunga fordon från fyra olika tillverkare för hårda prövningar.

- Våra prov omfattar bland annat undanmanöver, framkomlighet och köldstart. Vi mäter och filmar, säger Roger Larsson, provledare på FMV. Resultatet som vi levererar ger projektet information om hur väl fordonet uppfyller kraven.

Testerna är ett sätt att se om leverantörernas uppgifter stämmer. Fyra stora lastbilstillverkare är fortfarande med i Slalomtest med tungt hjulfordonkampen om ramavtalet för tunga hjulfordon till det svenska och norska försvaret. Det är svenska Scania, italienska Iveco, tyskarna Mercedes och MAN. 

FLO, Forsvarets Logistikkorganisasjon i Norge ansvarar för upphandlingen. Men det är ett gemensamt projekt mellan de två länderna.

Behoven av den här typen av fordon är lika i båda länderna och med det gemensamma ramavtalet kommer det att bli större volymer och då kan kostnaderna pressas, framförallt sett till fordonens hela livscykel med reservdelar och underhåll.

Medan provledaren Roger Larsson i Skövde sammanställer Framkomlighetstest tungt hjulfordon testresultaten jobbar det norsk-svenska projektet med att utvärdera alla tolv fordonsmodellerna enligt den utvärderingsmodell som man har arbetat fram gemensamt. Det är ett omfattande upphandlingsunderlag på drygt 130 dokument där bland annat alla krav finns listade. Det handlar om allt från kommersiella villkor till mobilitet, skydd, underhållsfrågor och ekonomin sett över fordonens hela livslängd.

Det finns en samsyn mellan länderna om vad som är viktigt, vilket genomsyrar arbetet när projektet går igenom de cirka 8000 olika kraven för var och en av de olika leverantörerna.

Bland de fordon som de båda länderna kommit överens om att upphandla finns olika varianter. Från civilklassade lastbilar som kan användas på bland annat flygplatser till fordon för bepansrade tungtransporter dimensionerade för laster över 70 ton. Den variant som länderna kommer att upphandla flest av är lastväxlarbilar.

I samband med att länderna skriver på ramavtalet blir det också ett avrop, dessa leveranser påbörjas ett till två år efter detta.

Fakta

De fordon som omfattas av det norsk-svenska ramavtalet är:

  • Heavy Equipment Transporter
  • Hook Lift Truck
  •  Dump Truck
  •  Recovery Truck I och II
  •  Cargo Truck with Crane
  • Cargo Truck with Tailgate Lift
  • High mobility Truck
  • Medium Truck
  • Airport Support Truck I och II
  • Airport Tractor Truck

Förutom flygplatsfordonen kan samtliga levereras med eller utan skydd.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2012-06-14 12:39. Uppdaterad: 2012-06-14 14:13. Ansvarig: Visa e-postadress.