Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2012 / Tuffa tester på Östersjön

Tuffa tester på Östersjön

Hoppa till nyhetslistan

Tester med helikopterflygning i mörker från fartyg.FMV testar helikopterrörelser från fartyget HMS Carlskrona för att det ska bli säkert att starta och landa i mörker. Foto: Hans Björkman.

Landningar i mörker och i kraftig vind på en minimal helikopterplatta som rör sig i hård sjö – FMV har testat de operativa gränserna för Helikopter 15 och samtidigt kvalificerat flygplatsfunktionen på ledningsfartyget HMS Carlskrona för mörker.

Vi befinner oss ute på Östersjön, vinden piskar på, en helikopter närmar sig HMS Carlskrona, Försvarsmaktens ledningsfartyg. Strålkastare spelar över fartygets helikopterplatta som rör sig i flera olika dimensioner samtidigt.

Gunnar Lindell, projektledare vid FMV.FMV Test och Evaluering håller i proven för att kvalificera flygplatsfunktionen på fartyget för mörkerflygning. Gunnar Lindell är FMV:s projektledare.

- Det här är nog ett av de mer avancerade prov som man kan göra med helikopter. Alla inblandade måste veta exakt vad de ska göra för att start och landning ska fungera.

Piloten har ingen lätt uppgift med begränsade referenspunkter i en turbulent omgivning.

Mörkerförmåga för helikopter och fartygsflygplats

Under proven utarbetade FMV så kallade SHOL-diagram som beskriver maximala fartygsrörelser i roll och pitch samt maximal vindstyrka i olika vindriktningar i samband med landning. Diagrammen visar förutsättningarna för start och landning avseende dager och mörker för tre olika viktförhållanden på helikoptern.

- Underlag fick vi genom att data över fartygets rörelser och vindstyrka samt riktning överfördes från fartyget till helikoptern via en datalänk. I helikoptern fanns mätutrustning installerad där fartygets data och helikopterns data presenterades.

Arbetet med fartygets flygplatsfunktion påbörjades under våren 2010 inför Försvarsmaktens insats utanför Somalias kust. Men då fanns inte tid att skapa mörkerförmåga.

Nu ska den förmågan tillföras, samtidigt som FMV genomför prov för att ta fram de operativa gränserna för att verka med Helikopter 15B från ledningsfartyget Carlskrona under mörker.

Prov i samverkan

Även underhåll av helikoptrar måste också kunna ske ombord på fartyget. FMV validerade därför olika typer av underhållsutrustning på fartyget.

- Förutsättningarna för den här provkampanjen är självklart en bra samverkan mellan alla inblandade från FMV och Försvarsmakten. Vi provade också flera olika funktioner under samma provkampanj vilket skapade både ekonomiska och tidsmässiga vinster, säger Gunnar Lindell.
Tester av de operativa gränserna för Helikopter 15 vid start och landning från fartyg.
Under provveckorna genomförde provteamet cirka 250 landningar med totalt runt 100 personer involverade ombord på HMS Carlskrona. Provkampanjen var komplex med även en landorganisation igång på flygplatserna vid Malmen och i Ronneby. Dessutom med följande inblandade:

  • 3.sjöstridsflottiljen som servade alla deltagare med logi och förplägnad samtidigt som flygplatsen hölls öppen under större delen av dygnet
  • Helikopterflottiljen som servade de mät-utrustade helikoptrarna och hade säkerhetsmaterieltekniker ombord
  • Luftstridsskolan som genomförde en operativ validering under provkampanjen. Den kommer att användas för att ta fram manualer och handböcker
  • F17 som hade flygplatspersonal igång på flygplatsen i Ronneby. Även Visby, Sturup och Kristianstad användes tidvis som reserv-bas under nattflygningarna.

Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2012-02-14 12:14. Uppdaterad: 2012-02-14 13:59. Ansvarig: Visa e-postadress.