Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2012 / Systemtänk för kompositreparat…

Fredriks kunskap om komposit guld värd

Hoppa till nyhetslistan

Fredrik Hyllengren är expert på kompositmaterial på FMVKolfiberkomposit består av en struktur av kolfibrer. Fyll den med plast och härda. Resultatet är ett av världens styvaste och lättaste material.

Kompositmaterial ger inte bara styva och lätta flygplan och fartyg. Kolfiberarmerad plast ger även fartyget och flygplanet sänkta underhållskostnader och ökad livslängd. Men tekniken ställer höga krav för att leverera hög prestanda. FMV:s Fredrik Hyllengren har kunskapen som gör att Försvarsmakten får ut maximalt värde från sin investering.

Som att konstruera lera och halm, fast lite mer avancerat. Så beskriver Fredrik Hyllengren, FMV:s tekniska expert inom kompositmaterial, sitt område.

Och principen för kolfiberkomposit är barnsligt enkel. Bygg en struktur av kolfibrer, fyll den med plast och härda. Resultatet är ett av världens styvaste och lättaste material – perfekt att bygga flygplan och båtar av. Men fel använt kan kompositbakandet sluta i katastrof.

– Kruxet är att du sätter egenskaperna när du bakar ihop det. Det gäller att ha rätt material, förbehandling, miljö, processer och rätt utbildad personal. Gör du det rätt så får du ett fantastiskt bra resultat, men brister det någonstans i kedjan kan du inte lita på hållfastheten, och det syns inte utanpå om det är dåligt gjort, säger Fredrik Hyllengren.

KompositteknikLager på lager

En kompositdel byggs upp av många lager av fibrer och plast. För att få maximal prestanda måste lagren läggas i rätt vinklar mot varandra. Det räcker med att ett av lagren läggs fel för att hela konstruktionen kan äventyras.

– Genom att slarva med vinklarna i till exempel en lagning bygger du in spänningar som kan göra att hela lagningslappen strävar efter att bryta sig loss ur konstruktionen. Därför handlar utbildningarna i det här systemet minst lika mycket om vikten av att göra allt exakt enligt instruktionen, som att öva tekniska färdigheter, säger Fredrik Hyllengren.

Den största fördelen med kompositkonstruktioner är vikten i förhållande till hållfastheten. En högprestandakonstruktion med motsvarande prestanda gjord i aluminium väger ofta mycket mer. På flygplan och båtar innebär lägre vikt att man kan nå samma prestanda med en mindre motor, en mindre motor drar mindre bränsle vilket resulterar i att mindre bränsletankar behöver installeras i exempelvis fartyget. En mindre motor innebär dessutom minskade bränslekostnader.

Lagning av kompositStyvare än stål men känsligt för slag

– Sedan har vi inga korrosionsproblem, så underhållskostnaderna sjunker ju dramatiskt när man bygger fartyg eller flygplan i komposit, säger Fredrik Hyllengren.

Kolfiberkomposit är styvare än stål och aluminium i förhållande till vikt men känsligt för slagskador. Flygplanet Gripen är optimerat för bästa funktion i luften, men kan skadas om en tekniker tappar ett tungt verktyg på vingen. Skadan syns inte på ytan utan måste undersökas med till exempel ultraljud. Det här är ett av kolfiberkompositens nackdelar.

– För stål och aluminiumkonstruktioner finns uppbyggda system för att ta hand om korrosion och utmattning, på samma sätt har vi skapat förutsättningar för att tagit fram ett system för att hantera de speciella risker som är förknippade med kompositkonstruktioner, säger Fredrik Hyllengren.

Metod för reparationsarbeten

För att inte göra sig beroende av tillverkaren för underhåll av Försvarsmaktens fartyg har FMV tagit fram ett system för företag att certifiera sina tekniker för kompositlagningsarbeten.

– Det är viktigt att de stora leverantörerna utsätts för en rättvis konkurrens, det säkerställer att inte staten betalar ett för högt pris samtidigt som det utvecklar den svenska industrin. Med det systemtänk inom kompositreparationer som vi fört över från flyget kan alla potentiella skrovreparationsvarv konkurrera på lika villkor. Använder Försvarsmakten systemet rätt så höjs kvaliteten avsevärt eftersom samma krav ställs på alla som vill vara med och lämna anbud, säger Fredrik Hyllengren.

– Komposit frälser inte världen, men materialet spelar en viktig roll när det gäller att skapa styva och lätta konstruktioner. När vi dessutom skapar ett kvalitetssäkrat system runt det får vi högkvalitativa produkter som Försvarsmakten kan utnyttja till sin fulla potential, säger Fredrik Hyllengren.
Beståndsdelar i kompositmaterial

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2012-10-30 15:09. Uppdaterad: 2012-10-30 15:57. Ansvarig: Visa e-postadress.