Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2012 / Återvinning av kunskaper

Återvinning av kunskaper

Hoppa till nyhetslistan

Taza Salah leder projekt kunskapsöverföring på FMV.

Hur får man kunskaper och erfarenheter att spridas från enskilda medarbetare till andra inom en organisation? På FMV, Försvarets materielverk, är den frågan central.

Vid FMV finns många medarbetare med djupa kunskaper inom olika fält. Från olika teknikområden till projektledning och upphandling.

FMV satsar mycket på kompetensutveckling där målet är att fyra procent av arbetstiden ska vara direkt kopplat till vidareutveckling av kompetensen. Kunskaper förvärvas även hela tiden när medarbetare ställs inför olika uppgifter i de många projekt som FMV genomför.

- Men problemet är att kunskaperna oftast stannar hos individen i stället för att vara tillgängliga för andra som ställs inför liknande utmaningar, säger Tarza Salah.

Projekt kunskapsöverföring

Tarza Salah, leder nu ett projekt på FMV som går ut på att göra det lätt för medarbetaren att dokumentera nyvunna kunskaper och erfarenheter och göra dem sökbara. Tarza, som skrivit en mastersuppsats i Knowledge management på KTH, avslutade nyligen ett examensarbete på FMV.

- FMV har 1 400 parallella projekt på gång samtidigt och många av dessa är väldigt komplexa. Jag såg det som en rolig utmaning att skriva mitt exjobb om hur man tar till vara på kunskapen i alla dessa projekt och dessutom jobbar FMV med teknik, vilket är mitt stora intresse.

En studie som Tarza gjorde i samband med sitt examensarbete pekade på att en stor del av kunskapsöverföringen idag sker i form av personliga möten som exempelvis kaffepauser eller vid gruppmöten och diskussioner.

- Dessvärre kommer dessa kunskaper inte andra medarbetare utanför den egna enheten tillgodo. Detta eftersom socialiseringen endast sker mellan individer som känner varandra eller som jobbar i samma projekt, berättar Tarza.

Återvunnen kunskap skapar värde

Hur viktigt är det då med kunskapsöverföring? Här menar Tarza att det finns mycket att vinna för en organisation som hittar formerna för att samla in och sprida kunskaper.

- Det handlar om att återanvända sådan kunskap som är relevant för flera inom organisationen och det tycker jag man ska se som något värdeskapande och inte tidskrävande.

Enligt Tarza Salah är det tre grundläggande saker som ska finnas för att det ska fungera:

  • att man skapar det naturliga forumet inom organisationen
  • att medarbetarna är villiga att släppa ifrån sig kunskap
  • att mottagaren vet var kunskapen finns och kan ta emot den

- Medarbetarna behöver helt enkelt veta på vilket sätt man sprider kunskap men också var man ska hitta befintliga kunskaper. Och det är just det vi ska hitta metoder och hjälpmedel för att åstadkomma, avslutar Tarza.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2012-08-30 14:29. Uppdaterad: 2012-08-30 14:40. Ansvarig: Visa e-postadress.