Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2012 / Ingen soppatorsk för helikoptr…

Ingen soppatorsk för helikoptrar

Hoppa till nyhetslistan

Helikopter tankas direkt från transportplanet Hercules.En helikopter tankas direkt från transportflygplanets bränsletank.

Helikoptrar som deltar i en svensk militär insats utomlands eller vid en civil räddningsinsats i fjällvärlden behöver bränsle. Är det långt till närmsta bränsledepå blir flygtiden begränsad. Här kommer den drivmedelsutrustning som FMV anskaffat in i bilden.

Försörjning av drivmedel är helt avgörande för ett förband som ska utföra sina uppdrag. El-aggregat, fordon och helikoptrar ska försörjas. Utan drivmedel är man snart utslagen.

Med den utrustning som FMV nu har anskaffat kan Försvarsmakten försörja helikoptrar med drivmedel vid tillfälliga insatser där man inte hinner etablera större bränsledepåer.

- Systemet bygger på försörjning av drivmedel via transportflygplanet Hercules (TP84) och består av två delar, dels utrustning för direkttankning från TP84 och dels lagring i gummicisterner, säger Kjell Lytborg, projektledare vid FMV.

Direkttankning

Den ena delen, det så kallade Alarp-systemet, gör att en helikopter kan tankas direkt från transportflygplanet. Genom ett system med slangar, pumpar och filter tankas en eller två helikoptrar direkt från Tp84:ans egna bränsletankar.

Om Hercules-planet måste lämna platsen innan helikoptrarna anländer går man över till Fars-systemet som består av fyra gummicisterner på 2000 liter vardera som fylls från flygplanet. Helikoptrarna kan sedan tankas från dessa cisterner utan att flygplanet finns kvar på platsen.

- Systemet kan kompletteras med en plåtcistern för placering på ett fordon. Då blir det möjligt att följa helikopterrörelser i närområdet och finnas till hands för tankning, säger Kjell Lytborg.

Tankning av helikopterAlarp-systemets med pumpar och bränsletankarKjell Lytborg, projektledare FMV

Bränsle till snabba insatser

För att lagra stora mängder drivmedel finns så kallade BFI-depåer, där är det möjligt att lagra upp till 120 000 liter per depå i ett antal gummicisterner.

Materielen är tänkt att användas vid snabba insatser, exempelvis vid en insats av Nordic Battle Group. Vid längre insatser som den i Afghanistan bygger Försvarsmakten större bränsledepåer.

Drivmedelsutrustningen bygger på ett brittiskt grundsystem som anpassats till svenska förhållanden och regelverk. FMV har anskaffat tre Alarp-system, fyra Fars-system och fem Fars-system med plåtcisterner samt tre transportabla BFI-depåer.

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2012-04-17 15:33. Uppdaterad: 2012-04-23 16:25. Ansvarig: Visa e-postadress.