Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2012 / Världens tyngsta kameleont

FMV-teknik förvandlar stridsfordon till världens tyngsta termiska kameleont

Hoppa till nyhetslistan

Ola Dickman, FMV och Peder Sjölund, BAE Systems framför demoversionen av CV90120.Ola Dickman, FMV till höger, och Peder Sjölund, BAE Systems, framför demoversionen av CV90120 som är täckt med termiska plattor. Genom att snabbt kunna ändra temperatur på plattorna kan fordonet se ut som vad som helst i en värmekamera.

Ola Dickman leder FMV:s utvecklingsprojekt inom signaturanpassning – för att ge svensk militär förmåga att dölja sig mot framtidens sensorhot.

Modern signaturanpassning – alltså kamouflage, åtgärder för att minska risken för upptäckt – handlar om allt från maskeringsnät som döljer fordon till styrda termiska plattor på stridsvagnar som får dem att se ut som stenhögar eller personbilar i fiendens värmekameror. Den som inte upptäcks blir heller inte bekämpad.

– Genom att undvika upptäckt vinner man värdefull tid under en insats. Det är ett förhållandevis billigt sätt att skydda sig på, blir man upptäckt måste man ha andra skyddsförmågor, som till exempel varnings- och motmedelssystem, ballistiskt skydd eller kunna flytta på sig väldigt snabbt, säger Ola Dickman.

Stridsvagn täckt med termiska plattorEtt av utvecklingsprojekten handlar om att lura fienden att ett stridsfordon på 35 ton är något annat eller få det att smälta in i bakgrunden för att undgå upptäckt från termiska hotsensorer. Det låter som Harry Potters osynlighetsmantel och bygger på det utbredda militära användandet av värmekameror.

Genom att klä fordonet med cd-skivstora termiska plattor kan vagnsoperatören välja att projicera valfritt mönster i valfri temperatur. Fordonet fungerar helt enkelt som en enorm värme-tv där varje platta är en pixel.

Smälter in i omgivningen

Med hjälp av plattorna kan fordonet antingen imitera sin omgivning eller anta formen av ett ofarligt objekt, som till exempel en personbil om man befinner sig i stadsmiljö. Tekniken med de termiska plattorna gör stridsfordonet till världens tyngsta termiska kameleont.

Med fordonets kamera kan operatören ta kort på ett annat fordon eller bakgrundsmönster och direkt låta systemet skapa ett termiskt mönster med bilden som grund. På mindre än en minut ser vagnen ut precis som förlagan för någon som tittar på den med en värmekamera.

Termiska plattor täcker stridsvagnen Kameleonttekniken utvecklas för stridsfordon av BAE Systems i Örnsköldsvik med stöd av FMV, men den skulle även kunna användas på andra fordon, fartyg eller helikoptrar.

– Mitt fokus är teknikutveckling. Vi ligger alltid steget före anskaffning. Genom att arbeta med utveckling har vi bra koll på kommande sensorer och vilka tekniklösningar som kommer att behövas för att dölja personer, fordon och utrustning för framtida sensorhot. Mitt uppdrag är att visa på möjligheter och begränsningar med ny teknik, sedan är det upp till leverantörer att gå vidare med eventuell produktifiering, och kunden att gå vidare med eventuell anskaffning, säger Ola Dickman.

Geniala lösningar inte alltid bäst

Den snabba utvecklingen inom sensorområdet ställer helt nya krav på den som vill verka utan att upptäckas. Det finns många tekniska möjligheter, men FMV:s uppgift är att se om tekniken passar ihop med Försvarsmaktens förmågor.

– Vi måste hela tiden fråga oss vilken systemlösning som är bäst. Är det en kombination av att kunna åka fort eller ha ett bra ballistiskt skydd? Att inte synas? I slutändan kan verkligheten göra att en genial teknisk lösning inte passar. Men satsningar på forskning och utveckling är aldrig bortkastade – de leder alltid till nya idéer. Vår satsning på teknikutveckling handlar också om att bygga upp kompetens hos leverantörerna eftersom kunniga leverantörer gynnar alltid oss i slutändan, säger Ola Dickman.
Demoversionen av CV90120 är täckt med termiska plattor

Fakta Signaturanpassning:

Vad: Signaturanpassning handlar om att med hjälp av olika tekniker göra sig själv, sitt fordon och sin utrustning osynlig, eller åtminstone mer svårupptäckt genom att smälta in i omgivningen. Beroende på fiendens utrustningsnivå behöver man anpassa sig för olika typer av sensorer. Allt från att inte synas med blotta ögat till att gömma sig för till exempel värmekameror, akustiska sensorer och radarsensorer.
Varför: För att undgå upptäckt och vinna tid för att fullgöra sin uppgift under insatsen.

Hur: För att till exempel minska värmesignaturen handlar det om allt från maskeringsnät för att dölja viss värme hos befintliga produkter till tidiga anpassningar i produktutvecklingsstadiet, konstruktionslösningar för att leda bort värme till ställen den inte syns.

Text och foto: Ola Jacobsen 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2012-11-14 09:03. Uppdaterad: 2012-11-15 13:55. Ansvarig: Visa e-postadress.