Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2011 / Världsrekord i helikopteranska…

Världsrekord i helikopteranskaffning?

Hoppa till nyhetslistan

Sommaren 2010 beslutade regeringen att ett helt nytt helikoptersystem skulle anskaffas. Ett och ett halvt år senare landar de två första helikoptrarna hos FMV i Linköping.

De två första svenska Black Hawk flögs in i ett C-17 transportflygplan. Projektledare Magnus Larsson, FMV, såg på när de rullades in i Helikopterflottiljens Hangar 14.

Att som privatperson köpa en ny bil eller en tvättmaskin, då är ett och ett halvt år ingen kort tid. Men om man ska köpa helt nya militära helikoptrar så är det närmast världsrekord. Magnus Larsson är lite osäker på om han vill kalla anskaffningen av Helikopter 16 för världsrekord.

Bild på Magnus Larsson, projektledare på FMV.- Nja, det vet jag inte riktigt. Fråga mig igen i andra kvartalet 2013 men hittills har det gått över förväntan. Det finns många orsaker till att det gått så snabbt. Personalen på FMV som jobbat otroligt hårt och fokuserat och samarbetet med Försvarsmakten och med amerikanska myndigheter har fungerat mycket bra, säger Magnus Larsson.

- Och inte minst arbetssättet vi arbetar med för att erhålla godkännanden kopplat till svenska luftfartsregler och förordningar. Helikopter 16 är ju ett beprövat system med över 3 000 Black Hawk är levererade till olika kunder i världen och vårt arbete går ut på att underlätta för Flygsäkerhetsinspektionen att bedöma det som amerikanska flygsäkerhetsmyndigheter redan godkänt. Det är tusentals detaljer som ska gås igenom men hittills har upplägget fungerat, avslutar Magnus Larsson.

Behov av nya helikoptrar

Försenade leveranser av andra helikoptersystem och den pågående svenska insatsen i Afghanistan har medfört ett underskott på helikoptrar för att bland annat klara egna och andras sjuktransporter.

Därför beslutade regeringen sig för sommaren 2010 att Sverige skulle anskaffa ett nytt medeltungt helikoptersystem utöver de 18 stycken helikopter 14 som redan var beställda och delvis levererade. Helikoptrarna ska, säger regeringen, vara i drift i Afghanistan senast andra kvartalet 2013.

Intensiv arbetsperiod

För FMV:s och för Försvarsmaktens personal startade en intensiv arbetsperiod som ännu inte är avslutad. Att-göra-listorna blev väldigt långa: analysera marknaden för medeltunga helikoptersystem, förhandla priser med de olika möjliga leverantörerna, studera möjligheterna att kunna genomföra utbildning och träning för tekniker och piloter så de hinner bli klara i tid och dessutom förhandla priserna för utbildningsprogrammen.

Samtidigt måste man fundera på olika underhållslösningar och logistikkoncept och så vidare sida efter sida. Flygsäkerhetsaspekterna ska också med. Och den viktigaste frågan av alla. Hur får man åtminstone några färdiga helikoptrar levererade senast till ungefär julafton 2011 så att FMV kan överlämna dem till Försvarsmakten?

Flera alternativ

FMV:s GD på SikorskyfabrikenDet fanns flera tänkbara alternativ men i början av 2011 beslutade FMV att inleda slutförhandling med amerikanska myndigheter om inköp av 15 UH-60M Black Hawk från Sikorsky Aircraft Corporation samt utbildning av besättningar och tekniker i US Army regi.

Det definitiva "köpekontraktet" förhandlades fram och skrevs slutligen under i augusti 2011.

Den ordinarie leveranstiden för en UH-60 M är 36 månader men i november 2011 kunde FMV:s generaldirektör Gunnar Holmgren ta emot de första svenska helikoptrarna från US Army i Sikorskys Bild på Patrik Dovskog, chef för helikopteravdelningen på FMV, som diskuterar detaljer med Gunnar Holmgren och försvarsattaché Jörgen Ericsson.helikopterfabrik i Stratford utanför New York York bara några månader efter påskriven beställning.

Och i december, en månad efter besöket i Stratford, landade alltså de två första svenska Black Hawk på svensk mark.

Bildtext ovan: Generaldirektör Gunnar Holmgren diskuterar helikoptertillverkning på produktionslinjen för Black Hawk i Stratford
Bildtext nedan: Patrik Dovskog, chef för helikopteravdelningen på FMV, diskuterar detaljer med Gunnar Holmgren och försvarsattaché Jörgen Ericsson.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2011-12-21 14:08. Uppdaterad: 2011-12-21 14:26. Ansvarig: Visa e-postadress.