Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2011 / Mångsidigt fordon gör entré

Mångsidigt fordon gör entré

Hoppa till nyhetslistan

Bild när Stefan Grann, FMV, tar emot symbolisk nyckel till Ingenjörbandvagn 120.Stefan Grann vid FMV tog emot den symboliska nyckeln till Ingenjörbandvagnen av Harald Westermann från Rheinmetall Landsystem GmbH i Kiel

Efter mottagningskontroll och funktionell och fysisk revision tog FMV i slutet av oktober emot den första av sex Ingenjörbandvagn 120.

Ta en begagnad Leopard-stridsvagn, strippa den och skär upp fronten och bygg på moduler och fästen för grävarm, schaktblad och annan utrustning. Då har får man Ingenjörbandvagn 120, ett fordon för grävarbeten, röjning av minor och för att bygga och ta bort hinder. Till fordonet hör även ett rullflak med utrustning för minbrytning.

- Just att fordonet har så många funktioner har inneburit en stor utmaning för oss, säger Anders Salwén, projektledare på FMV. Vi har också lyckats genomföra projektet med mycket små resurser.

Projektet har genomförts tillsammans med Holland, som beställt tio fordon. En stor fördel med samarbetet är att engångskostnader för teknisk dokumentation, underhållsberedning och verifiering, som blir höga utslaget på få fordon, kan delas.

Samarbetet mellan Sverige och Holland har gjort att respektive lands anskaffningskostnad minskat med 20 procent. Men samtidigt innebär ett samarbete av den här karaktären ytterligare en utmaning i ett redan komplicerat projekt.

- Jag skulle vilja påstå att projektet så här långt har varit framgångsrikt. Det visar att det även med mycket små resurser går att genomföra komplexa projekt. Men det kräver att man har erfarenhet av liknande projekt, säger Anders Salwén.

Det som väntar det här fordonet nu är utbildning för instruktörer vid Ing2 i Eksjö. Resterande fem fordon och rullflak kommer sedan att levereras under slutet av 2011 och början av 2012.

Mer om Ingenjörbandvagn 120


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2011-11-09 16:23. Uppdaterad: 2011-11-09 16:33. Ansvarig: Visa e-postadress.