Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2010 / Minförstöring snabbt på plats

Minförstöring snabbt på plats

Hoppa till nyhetslistan

På kort tid har kapaciteten för minförstöring höjts på de fem minröjningsfartygen av Kosterklass. FMV har genom ett grundligt specifikationsunderlag och ett tydligt verksamhetsåtagande till leverantören Saab kunnat hålla ledtiderna nere i det pågående projektet.

Lars-Olov Olsén i samband med tester av ROV-M2.Det är minförstöringssystemet ROV-M2 som genomgår en halvtidsmodernisering.  ROV– Remote Operated Vehicle – är en undervattensfarkost som styrs från moderfartyget och som kan skicka bilder och utföra uppdrag som exempelvis spaning, bärgning och minförstöring beroende på hur de utrustats.

– Det 20 år gamla systemet var slitet och inte längre driftsäkert. Dess huvuduppgift är fortfarande densamma, att söka upp minor och med en robotarm placera en laddning som sedan spränger och oskadliggör minan, säger projektledaren
Lars-Olov Olsén vid FMV AK Sjö Ytfartygssystem.

Tekniken både för farkoster och ombordsystem på fartygen byts ut. Nyligen har Kosterklassen även tillförts en ny spanings-ROV som med förbättrad sonarkapacitet och på avstånd från fartyget lokaliserar minorna. Spaningssystemet kommer också från Saab vilket möjliggör gemensamt underhåll och vidmakthållande.

– I den här upphandlingen hade leverantören från början god kunskap om systemet, och FMV har dessutom lagt mycket arbete på upphandlingsunderlaget. Leverantören har dessutom ett åtagande som huvudleverantör vilket innebär att i det här fallet Saab Underwater Systems i sin tur har egna underleverantörer som de ansvarar för. Det här sammantaget har gjort att projektet kunnat genomföras på ett effektivt sätt, säger Lars-Olov Olsén.            

Lars-Olov Olsén testar ROV-M2 i hamn och bassäng.
Avinstallation av det gamla ombordsystemet samt nyinstallation av det nya för ROV-M2 genomförs av Kosterfartygens leverantör Kockums i samarbete med Saab. Detta sker i samband med att andra åtgärder hos Kockums utförs på Kosterklassen.

Utbildningen för marinens personal på det moderniserade ROV-systemet är nyligen genomförd. Det första systemet är installerat och driftsatt ombord på minröjningsfartyget HMS Ulvön och resterande fyra fartyg i Kosterklassen, Vinga, Kullen, Ven och Koster kommer att få systemet under 2010 och första halvåret 2011. Överlämningen till Försvarsmakten ska enligt planerna ske den 12 maj 2011 men projektledaren har förhoppningar om att det ska kunna ske tidigare.

– Projektet har löpt bra och genomförs i hög takt. Det borde kunna innebära en snabbare leverans till Försvarsmakten. Det innebär en projekttid på knappt två år från beställning till överlämning till Försvarsmakten, säger Lars-Olov Olsén.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2010-11-26 15:07. Uppdaterad: 2011-06-16 17:09. Ansvarig: Visa e-postadress.