Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2010 / Mest ros men även ris för pilo…

Mest ros men även ris för pilotprojekt

Hoppa till nyhetslistan

Under drygt ett års tid har Saab levererat flygtid på Försvarsmaktens skolflygplan, SK 60. Första året med den nya ordningen ger både ris och ros.

SK60-flygplan. Foto: Stig Hansen, Saab.
Offentlig-privat samverkan, OPS, är en politisk ambition först formulerad i en proposition från 2004 med målet att föra över offentlig verksamhet till den privata sektorn. Avtalet mellan Försvarsmakten och Saab om drift och underhåll av flygvapnets samtliga SK 60 som undertecknades 2009 är det hittills största OPS-projektet inom försvarssektorn.

Tomas Eriksson, projektledare vid FMV.Tomas Eriksson, FMV, projektledde SK 60 Helhetsåtagande. För 1 ½ år sedan undertecknades avtalet och under snart ett år har han kunnat följa arbetet. Bilden av det första året är blandat.

- På plussidan kan vi konstatera att Saab lever upp till sina åtaganden på ett bra sätt. Målet att hålla avtalat antal klargjorda flygplan uppfylls med råge. Det är också viktigt att betona att så här pass stora omställningar tar tid. Inte minst krävs det en mental omställningsprocess för alla inblandade.

- På minussidan kan nämnas att det finns delar i avtalet som visat sig mindre bra, delvis på grund av oklara ingångsvärden, säger Tomas Eriksson.
Det gäller bland annat en önskan från Försvarsmakten att säkerställa en miniminivå av tio SK 60 beredda vid flygskolan på Malmen. Tillägg i avtalet har nu gjorts för att försäkra detta.

Tillägg i avtalet                                               
– Intrycket från förbanden är att det fungerar ganska bra. Det finns en del att ta hand om, delar som måste läggas till i avtalet. Problemet är finansieringen då det blir tillägg i avtalet, säger major Mikael Tormalm, handläggare på Prod Flyg inom Försvarsmakten.

Han ser möjligheterna med att använda OPS-principerna, där privata aktörer tar över vissa offentliga funktioner, även inom anda system.

– I grunden är det inte fel. Jag ser inga hinder om vi sparar pengar, inte sliter på organisationen eller att det inte påverkar insatsförmågan negativt. En lärdom är att vi måste vara noggranna i upphandlingsprocessen, säger Mikael Tormalm.

SK60-flygplan.Det har funnits synpunkter på sämre flexibilitet i det nya systemet. I förutsättningarna låg från start insikten att nya principer för underhållet innebar ett åtagande från Försvarsmakten av en mer noggrann planering av flygverksamheten. Erfarenheterna under året gör ändå att man nu ser över frågan.

- Vi undersöker möjligheten att öka flexibiliteten på förbanden F7, F17 och F21. Ett sätt är att auktorisera flygvapnets personal, främst tekniker, så att de kan ingå i Saabs organisation, säger Tomas Eriksson.
                                                                                     
Kostar pengar                                             
Att få fler flygplan tillgängliga vid flygskolan innebär en merkostnad på 2,1 miljoner kronor. Notan för ökad flexibilitet är ännu inte klar. Med tanke på att Helhetsåtagande SK 60 är ett pilotprojekt för OPS-principen inom försvarssektorn och med ett stort mått av nytänkande så tycker ändå Tomas Eriksson att verksamheten har visat sig lämplig att drivas enligt dessa principer.

- När vi har gjort vissa justeringar i avtalet och klarat av den mentala omställningsprocessen så tror jag att det kommer visa sig att detta var rätt väg att gå, säger Tomas Eriksson.

På Saab är man i det stora hela nöjd med premiäråret.
- Det har gått väldigt bra, vi har kunnat leverera över förväntan. Trots att det har varit ett besvärligt år med svåra vinterförhållanden och senare problemen med den isländska askan, säger Jonas Sjöberg som är ansvarig för genomförandet av projektet.

Han anser också att principerna i detta avtal går att använda på ett flertal andra system, inte enbart inom flyget.
– Det är stimulerande att ta en större del av eftermarknaden, säger Jonas Sjöberg.


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2010-09-27 13:51. Uppdaterad: 2011-06-16 14:44. Ansvarig: Visa e-postadress.