Javascript verkar inte vara påslaget? - Vissa delar av FMV:s webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

På fmv.se används kakor, på engelska cookies. Kakor används för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Om du fortsätter, utan att ändra inställningarna i din dator, så godkänner du att kakor från fmv.se används. Läs mer om kakor och hur de används på fmv.se.

Prenumerera

Här är du nu:

Start / Nyheter / Nyhetsarkiv / Nyheter 2010 / Driftledning på distans

Driftledning på distans

Hoppa till nyhetslistan

Försvarsmaktens kommunikationssystem vid internationella insatser behöver övervakas, justeras och uppdateras för att fungera på bästa sätt. Nu arbetar FMV för att detta ska kunna skötas på distans från Sverige.

Satkom parabolen i Dijbuoti. Foto: Jonas Gräf.

När HMS Carlskrona den 13 mars lämnade Sverige för att agera stöd- och ledningsfartyg för EU-insatsen i Adenviken hade hon genomgått en modifiering och bland annat utrustats med nya lednings- och kommunikationssystem.

- Tiden var knapp och vi hade folk ombord ända till natten innan fartyget lämnade kaj för att göra de sista installationerna. Dessutom hade vi ett team på plats i Djibouti för de landbaserade installationerna, säger Jonas Gräf, projektledare vid AK Led på FMV.

I mitten av april tog så Sverige över ledningen för operation Atalanta. På HMS Carlskrona finns nu en stab som med hjälp av avancerade kommunikationssystem leder styrkor från ett tiotal europeiska länder. Området som övervakas, bland annat med ett svenskt flygplan från Kustbevakningen, är lika stort som Nordamerika.

Komplexa system
- Det säger sig självt att de här systemen är väldigt viktiga för att hålla ihop och genomföra insatsen. Samtidigt ökar komplexiteten hela tiden, säger Jonas Gräf. Det gör att det blir allt svårare att hålla en tillräckligt hög kompetens på platsen för insatsen för att klara all tänkbar support.

Anders Haglund, FMV. Foto: Hans Ivansson.I samband med ME 02, som insatsen i Adenviken kallas, provar nu FMV ett system med central driftledning där tekniker på distans från Sverige kan göra allt från daglig driftkontroll och support till mer komplicerade åtgärder.

- Vi är uppkopplade mot HMS Carlskrona dagligen och kan följa hur systemen fungerar. Det gör att störningar minimeras, säger Jonas Gräf.

Nya system till insatsen i Afghanistan
FMV har nyligen fått i uppdrag att byta ut lednings- och informationssystemen som används vid den svenska insatsen i Afghanistan. När de nya systemen tas i bruk nästa vår ska det här sättet att centralt sköta driftledningen införas.

Försvarsmakten kan då sköta driftledningen medan FMV kan ta hand om det så kallade bakre underhållet, allt på distans.

- Den stora vinsten är ökad driftsäkerhet men också att man kan undvika de lokala lösningar som personalen på plats annars måste tillgripa för att få systemen att fungera. Lösningar som inte dokumenteras och på sikt kan leda till stora problem, säger Jonas Gräf.Jonas Gräf vid FMV samtalar med Roland Thorsson. Foto: Hans Ivansson.
(Foto: Hans Ivansson)

Läs om FMVs arbete med att modifiera HMS Carlskrona

Klicka här för att läsa mer om Helikopter 15 deltagande i operation Atalanta

 


Tipsa om sidan

Fyll i formuläret för att skicka en länk till den här sidan.

Fält markerade med * är obligatoriska.


* Fältet är obligatoriskt

Publicerad: 2010-05-11 14:08. Uppdaterad: 2011-06-16 10:12. Ansvarig: Visa e-postadress.